top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Helmhouten, roerkoppen en klikken.


zonder
Links boven: de zogenaamde helm, waar het helmhout omheen valt, hetgeen bij veel vissersschepen gebruikt werd.
Linksonder: het helmhout, dat over de kop van het roer valt en dat met een losse klik gesierd kan zijn. Een constructie, die bij veel vrachtschepen gebruikelijk was.
Rechts: een helmstok, eventueel gesierd met een klik of roerbeeldje. Een constructie, die bij kleine vaartuigen veel toegepast werd.
Tekening Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
Impressie van de diverse vormen die helmen en/of klikken kunnen hebben.
Tekening: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
De hoorn van overvloed is een veel toegepaste versiering op de klik
en soms ook op de helm.
Tekening: Pieter Klein. (groter formaat)

zonder
Nogmaals een Hoorn van overvloed. Volgens sommige 'deskundigen' behoort de punt van de hoorn in de vaarrichting te wijzen.
Zoals te zien is, is niet iedereen het daar mee eens.
Foto: Jan Meppelink. (groter formaat)


zonder
Walmgat, vingerling, roerhaak en borgtouwtje voor het helmhout zijn op deze foto duidelijk te zien. De helm is d.m.v. een stalen strip tegen slijtage en inwateren beschermd.
(groter formaat)


zonder
Vissermanroer achter een 'oud-Hollands' jacht.
  1. Helm, versierd met 'de Hoorn van Overvloed'.
  2. Helmhout.
  3. Helmhoutklampen, versierd met Prinswerk.
  1. De rug van het roer.
  2. Het roer; de stalen strip noemt men een veer, hieraan zit de roerhaak, die in een vingerling gestoken is, dit samen noemt men een roerstel.
  3. Roerhaak.
Foto: Pieter Klein.


zonder
Het uiteinde van het helmhout op veel vrachtschepen werd gesierd met een watertonnetje. Soms echter ziet men een beugel als handgreep en soms alleen een eenvoudige pen, een stuurpen?
Foto: Pieter Klein.


zonder
De Noordster van Kruize in Leeuwarden heeft zo een stuurpen. Het uiteinde van dit helmhout kan men opklappen, zodat het achterdek, wanneer het roer recht staat, vrij blijft. De vierkante gaten zijn waarschijnlijk een restant van de bevestigingen van de stuurtalie.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, augustus 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken