>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Hang- en sluitwerk


Naar Submenu Opbouwen.


zonder
Op de buitenzijde van roefdeurtjes vond men vaak een zogenaamde kajuitdeurring. De kajuitdeurring is namelijk zo plat dat er slechts zelden een touw of een kledingstuk achter blijft haken.
Aan de binnenkant was de kajuitdeurring vaak voorzien van een 'eitje'.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90.


zonder
Aan de binnenzijde van roefdeurtjes vond men vaak een 'eitje'. Als je bij slecht weer van buiten kwam, kon je dan je jas direct eventjes ophangen. Dan kon hij even uitlekken terwijl je een dweil pakte. Althans dat is wat mij eens verteld is.
Foto: Pieter Klein. Ritzumazijl, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Deurkrukken die ver genoeg boven het dek zaten werden aan de buitenkant vaak voorzien van een zogenaamde patentdeurkruk. Deze is zo gevormd dat je er niet al te makkelijk met je kleding achter blijft haken.
Foto: Pieter Klein. Ritzumazijl, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Patrijspoorten werden 'dichtgeschroefd' met een knevel. Sommige poorten hadden één knevel, maar er waren er ook met twee.
Foto: Pieter Klein. Ritzumazijl, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een knevel voor het deksel van een dekluik.
Foto: Pieter Klein. Den Helder, september 2010. (groter formaat)


zonder
Een messing paumelle zoals die aan boord van schepen vaak voor houten deuren en afbreekbare/neerklapbare houten stuurhutbovenbouwen gebruikt werd.
Afbeelding ontleent aan de website van de Firma Weijntjes specialist in hang en sluitwerk. (groter formaat)


zonder
Een fraai uitgevoerd deelbaar scharnier. In deze gevallen geeft men er de voorkeur aan het gedeelte met de pen (duim) aan het 'kozijn' te hebben, en het gedeelte met de bus (vingerling) op de deur te monteren. Niet altijd zijn de scharnieren zo fraai uitgevoerd als deze hier.
Foto: Pieter Klein. Den Helder, september 2010. (groter formaat)


zonder
Een overzicht van de gehele machinekameringang. De ruimte aan boord liet op oudere schepen het gebruik van 'normale' deuren meestal niet toe. Een oplossing daarvoor bestond uit het gebruik van twee 'halve deurtjes' zoals hier op de foto.
Foto: Pieter Klein. Den Helder, september 2010. (groter formaat)


zonder
Erg opvallende scharnieren, duimhengen, zijn te zien op deze roefingang van een scheepje in Zwolle.
Foto: Pieter Klein, Zwolle oktober 2010. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken