>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Gekoppeld slepen



Naar menu Sleepvaart.


koppelverband-mcs-poolster
mcs Poolster (schepenDB) met de bak Enya langszij.
Foto: Dieter Henken, Dortse Kil, 10 september 2008. (groter formaat)


koppelvulling
Het spreekt voor zich dat het water tussen de koppen van gekoppelde schepen geen kant op kan en de zaak dus flink afremt. In verband daarmee heeft men dit boegenvulstuk / deze koppelvulling, verzonnen.
Foto: Jan Meppelink. Werkendam, 7 februari 2008. (groter formaat)


boegenvulstuk
Het lijkt een goed idee, maar een dergelijk vulstuk past slechts op bepaalde combinaties, dus worden de mogelijkheden beperkt.
Foto: Jan Meppelink. Werkendam, 7 februari 2008. (groter formaat)


gekoppeld_varen
Drie Klippers en een Groninger bol varen/slepen gekoppeld.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude 1979. (groter formaat)

beurtdienst_de_hoog
De TZL I en de TZL III van de Beurtdienst De Hoog in de nadagen van de beurtvaart, gekoppeld varend op de lek.
Foto: ca. 1963. Inzender: T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)


koppelverband_carpathia_ex-excalibur
Excalibur [schepenDB] en Excalibur II [schepenDB].
De haven bij Koblenz biedt geen ruimte voor koppelverbanden om daar te keren, dus doet men het maar met gekoppelde schepen.
Foto: Dieter Henken, Koblenz, 16 januari 2004. (groter formaat)


koppelverband-paartje
Het voorschip van de Excalibur heeft een vertikaal halfrond op de steven, dat precies in een gleuf in het achterschip van de II past.
Foto: Dieter Henken, Koblenz, 16 januari 2004. (groter formaat)


Koppelverband_excalibur
Behalve over een boegschroef beschikt de Excalibur II ook over een 400 pk roerpropeller op het achterschip.
Foto: Dieter Henken, Koblenz, 16 januari 2004. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken