>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Cementoverslagschip, ex- stoomsleepboot Fatima


Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's tenzij anders vermeld: F. Logghe; genomen op 7 oktober 2007 te Gent.
Menu fotoseries.

blettner-rotterdam-fatima002
Stoomsleepboot Fatima, ex-Petronella.
Inzender: H. A. Blettner, Rotterdam.

De stoomsleepboot Petronella werd in 1929, door scheepswerf Holland in Hardinxveld, voor rekening van G. Gommers uit Dordrecht, gebouwd.
Afmetingen: 32.64 x 6.28 x 2.65m. (meetbrief D4290N) Het schip was voorzien van een 500 ipk triple-expansie machine met injectie-condensor. Het schip kreeg het brandmerk: 4419 B Rott 1929.
Rond 1950 werd het schip overgenomen door de familie J. v.d. Wijngaarden en herdoopt tot Fatima.
In 1952 kwam de boot in bezit van de familie J.A. Blettner. In 1954 werd het schip, bij D. Switser in Katwijk aan Zee, omgebouwd tot motorsleepboot. Ingebouwd werd een 8 cylinder MWM TRH 348 met een vermogen van 1000 pk. Door de verbouwing kwam de diepgang op 2.30 m*. Het schip werd tevens van een straalbuis voorzien, wat een winst van ca. 20% opleverde.
Het schip heeft daarna de grootste tijd bij de "Schweizerische Reederij" gevaren en werd in 1972 verkocht aan de famlie A. Goyvearts. Vervolgens is het schip nog een paar maal van eigenaar gewisseld, voordat het de huidige bestemming gekregen heeft.
Gegevens in gezonden door: H. A. Blettner, Rotterdam.

(*De SchepenDB. Deze vermeldt als afmetingen: 34.64 x 6.22 x 2.07m. ook is er in verschil in jaartallen)

blettner-rotterdam-fatima001
Nogmaals de Fatima.
Inzender: H. A. Blettner, Rotterdam.


px_Fatima_achter
In 1988 werd het schip verbouwd tot overslagschip. Het schip kreeg toen het brandmerk 18025 B Rott 1986. De Fatima is thans (2007) met een Mercedes 220pk uitgerust. (groter formaat)


px_Fatima_roef
Roef en stuurhut. (groter formaat)


px_Fatima_lier
De ankerlier op het voordek. (groter formaat)


px_Fatima_achterdek
Het achterdek van de Fatima. De koppellier
is waarschijnlijk bedoeld om de, te lossen schepen, stevig langszij te kunnen houden. (groter formaat)


px_Fatima_plaat
Het werfschild van de scheepswerf Vooruit op de deur van de machinekamer. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de ombouw tot motorschip. (groter formaat)


px_Fatima_machinakamer
De "Aerzen" vacuumpomp. Deze wordt door tussenschakeling van een Twin-disc koppeling, door de hoofdmotor aangedreven. (groter formaat)


px_Fatima_tank
De tanks/drukvaten aan boord van de Fatima. (groter formaat)


px_Fatima_giek_rust
De hydraulische losarm aan stuurboord. (groter formaat)


px_Fatima_koppelingkaai
De arm aan bakboord en de koppeling van de tanks met de cementsilos aan land. (groter formaat)


px_Fatima_giek2
De giek, arm? boom?, en de zuigbuis waarmee het cement uit het te lossen schip gezogen wordt. (groter formaat)


px_Fatima_giek
De installatie waarmee het cement uit het vrachtschip gezogen wordt, nu in actie. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken