-->
top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Duwvleugels - Zwaluwstaarten


Naar Menu duwvaart.


zonder
Het koppelverband 'Vision' toont hoe het achterschip van de duw'bak', met behulp van 'vleugels', aangepast is aan het voorschip van het duwschip. Een dergelijke constructie zorgt natuurlijk voor een hechter geheel, maar de werkelijke reden voor deze vrij kostbare voorziening zijn waarschijnlijk brandstofbesparing en betere vaareigenschappen. Men noemt deze constructie duwvleugel of ook wel een zwaluwstaart.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Ook het achterschip van de 'Esperantwo' uit Dordrecht is in 2007 voorzien van een 'staartstuk' of zouden we het een 'sponning' moeten noemen?
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 24 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Onder water is de vorm van de aanpassing aan het voorschip die men gemaakt heeft nog redelijk zichtbaar.
We kijken als ik het goed zie tegen de voorzijde van het geheel.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 24 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De stuurboordzijde van de vleugel van de 'Fiorano II'. De uitsparingen zijn er ten behoeve van het gebruik van de boegschroef van het duwende schip.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 24 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Ook in de voorkant zit een dergelijke uitsparing.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 24 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Ook hier ziet men nog net, dat de vleugel echt aan het voorschip van het duwschip aangepast is, anders zou er van brandstofbesparing weinig terecht komen.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 24 juli 2008. (groter formaat)


Bestandsrevisie Januari 2021


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken