>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



De schepen van schipper J Drenth.

abr
Op de beurtvaarder 'Abraham van der Schuyt' van 'Van der Schuijt, Van der Boom en Stanfries NV' voer J. Drenth als schipper. Helaas is me niet verteld in welke periode dat geweest is. Het schip werd in 1928 in Bolnes gebouwd was 209 ton groot. Het machinevermogen bedroeg 175 pk.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse.

pia
Ook op de sleepboot 'Pia' van Rook Boele heeft Dhr. Drenth jarenlang als schipper gevaren.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse.

krant
Na er al jaren schipper op geweest te zijn, verwierf  J. Drenth in 1968 de sleepboot 'Njord' van Jorens uit Rotterdam.
Afm. 20,3 x 5,12m. Motor: 336 pk. Lister Blackstone. [SchepenDB]
Op de foto de Njord in actie tijdens de winter van 62-63.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse. (groter formaat)

a95
Na de acties in de winter van 62-63 ging de Njord in Maassluis de helling op.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse.

a94
De Njord en de Riejan. De Riejan (rechts) is de voormalige 'Frans' van  H. Schless uit Dordrecht welke door Dhr. Drenth aangekocht werd.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse. (groter formaat)

a92
De 'Riejan' is verkocht en gaat per zeeschip naar een nieuwe bestemming:  Mozambique.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse. (groter formaat)

a97
De in 1930 gebouwde 'Morgenster' van T Sempel werd in 1972 aan J. Drenth verkocht en ging toen Rian heten. Het schip mat 22,2 x 5,07 meter en bezat toen een 460 pk Bolnes. [SchepenDB]
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse. (groter formaat)

a93
De 'Morgenster' werd voor het duwwerk geschikt gemaakt en vaart enigszins misvormd nog steeds (2010) rond.
Inzender: Henk Drenth, Spijkenisse.

lummie
De sleepboot heet thans (2010) 'Lummie', heeft als thuishaven Urk
en beschikt over een 811pk Cummins diesel.
Foto: Dieter Henken, Volkeraksluizen, 9 mei 2010. (groter formaat)

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken