-->
top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Dagtekens e.d.


Naar Menu onderdelen.



zonder
Hier wordt een ponton met betonnen leggers door het water gesleurd. Op het voordek prijkt de sleepvlag. Tot 1984 werd buiten de Rijnvaart zowel door de sleepboot als door de vaartuigen in de sleep de sleepvlag gevoerd.
De vlag heeft in België een andere betekenis en wordt dan vaarvlag genoemd.
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, jaren 80. (groter formaat)


zonder
In afwachting van een betere foto zult U het met deze afbeelding van een sleepton, of sleepcilinder moeten stellen. De sleepton was, net als de gele bol, in de Rijnvaart al lange tijd verplicht. Sinds 1984 zijn deze ook voor de overige sleepvaart verplicht.
Inzender: Han Visser, Zuid-Willemsvaart 2003.


zonder
Een sleepbol op het achterschip van de sleepkempenaar 'Antoinette'.
Foto ingestuurd door H. Visser, Zwolle.(groter formaat)


zonder
De groen-wit geblokte band was het teken van varende verkopers,
zoals hier de parlevinker.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)


zonder
De blauwe band was gereserveerd voor tankschepen met vloeibare brandstoffen. De olieleurboten en waterboten zijn al sinds een halve eeuw of zo vrijgesteld van het voeren van de groene blokband. Borden zoals hier voor het verbod tot gebruik van open vuur zijn eveneens in de jaren tachtig verplicht geworden. Een echt dagteken vormen ze niet.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam januari 2020. (groter formaat)



zonder
Het Blauwe-Bord hier links naast de stuurhut is wel een echt dagteken. Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C rond 1994. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken