top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Bruggen en andere oeververbindingen


Menu landzaken.


zonder
De hefbrug bij Alphen a.d. Rijn. Deze brug kan tot een hoogte van circa 30 meter geheven worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, 7 januari 2007. (groter formaat)


zonder
Deze merkwaardige hefbrug, een soort tafelbrug, is in compositiebouw, waarbij in ruime mate van moderne kunststoffen gebruik gemaakt is.
Foto: Pieter Klein, Oosterwolde, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
De draai op de Schenesluis. Het bruine houten kistje is gevuld met stenen en dient als contragewicht voor het lange smalle brugdek.
Foto: Pieter Klein, nabij Munnekeburen, jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
De Eerste Kanaalsbrug te Leeuwarden is een uit 1895 stammende draaibrug.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 24 mei 2010. (groter formaat)


zonder
De beroemde Hembrug, een spoordraaibrug, in mei 1978. Dit was de tweede brug op die plaats. De eerste stamde van 1878, deze van 1907.
Foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat (groter formaat)


zonder
De hembrug in zijn laatste jaar.
Foto: Ino Roël, Hembrug, januari 1983. Bron: Stadarchief Amsterdam bestandnr. 010122042693 CC0-BY. (groter formaat)


zonder
De Koedijkervlotbrug in het Noord-Hollandskanaal. Bij deze vlotbrug schuift het wegdek, dat op twee pontons gelegen is, ieder naar een kant,
onder de aanwezige aanbruggen.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Koedijk/Alkmaar,  17 juli 2010. (groter formaat)


zonder
De Burgervlotbrug in half geopende toestand.
Foto: Carla Yvonne Noomen, 17 juli 2010. (groter formaat)


zonder
De Sint Maartensvlotbrug.
Foto: Carla Yvonne Noomen, 17 juli 2010. (groter formaat)


zonder
De Kraneschipbrug in het Merwedekanaal bij Meerkerk is een vlotbrug, waarvan het wegdek wegdraait zodat het langs de oever komt te liggen. Het wordt ook wel een schipbrug genoemd. De brug schijnt tot 1988 in gebruik geweest te zijn.
Foto D. v.d. Meulen; Merwede Kanaal rond 1970.

zonder
De zelfde scheepjesbrug/vlotbrug in de Leuvehaven, Rotterdam. De brug wordt met een lier van de ene geel/zwarte meerpaal/katpaal naar de ander getrokken.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)

zonder
De lier van de Kraneschipbrug Rotterdam.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam augustus 2011. (groter formaat)

zonder
De Drieharingenbrug in de Realengracht te Amsterdam is eveneens een vlot- of drijfbrug. De brug schoof, in zijn geheel, naar rechts weg en lag dan onder de aanbrug. De brug verbond Prinseneiland met de Vierwindendwarsstraat. De brug ontleent zijn naam aan de gevelsteen van het hoekhuis Vierwindendwarsstraat 1.
Fotograaf: Onbekend.
Bron: Stadsarchief Amsterdam, bestand OSIM00003003147 CC0-BY.
(groter formaat)


zonder
De ophaalbrug/klapbrug over het Oranjekanaal te Orvelte staat er al decenia lang nagenoeg werkeloos bij. Mogelijk wordt hij voor de maaiboot nog weleens geopend, maar scheepvaart is al langere tijd onmogelijk.
Foto: Pieter Klein, Orvelte, 11 juni 2007. (groter formaat)


zonder
De bekende ophaalbrug te Edam. De brug draagt de naam Kwakelbrug. Het is echter geen kwakel(brug).
Foto: L. Leerdam, Schoonoord. (groter formaat)


zonder
Een zeer eenvoudige ophaalbrug voor fietsers en voetgangers over de Opsterlandse compagnonsvaart in Friesland.
Foto: Pieter Klein, Fochtelooverlaat, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
De aanbrug van de Drachtsterbrug te Leeuwarden.
Foto Pieter Klein, Leeuwarden, 21 mei 2010. (groter formaat)

zonder
Het beweegbare deel van de Drachtsterbrug is, zoals zoveel bruggen over het van Harinxmakanaal, een basculebrug. De bruggen stammen van rond 1950.
Foto: Pieter Klein, Leuwarden, november 2011. (groter formaat)


zonder
Vroeger waren veel bruggen met hekken, in plaats van met slagbomen afgesloten. Dit zijn de afsluithekken van de brug bij de Oude Haven in Rotterdam. Lekker veilig voor ondeugende kinderen en honden.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
De afsluithekken te Leeuwarden zijn van een zwaardere kwaliteit. Met het sluiten van dit soort hekken was men onverbiddelijk. Er met een auto nog even vlug langs glippen was er nauwelijks bij.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 13 september 2010. (groter formaat)


zonder
Ook Amsterdam gaf de voorkeur aan een deugdelijke barrière tegen opdringerig autoverkeer.
Foto: Ino Roël, Nieuwe Amstelbrug Amsterdam, oktober 1981.
Bron: Stadsarchief Amsterdam, Bestand nr 010122033762, CC0-BY.
(groter formaat)


zonder
De Alblasserdamse brug over de Noord is een stalen boogbrug met aansluitend een bascule brug.
Foto: Carla Yvonne Noomen, 8 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Rechts een loopbrug tussen een aanlegponton en een rivierdijk.
Foto: Berrie van Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


zonder
De loopbrug voor de veerboot in Harlingen is electrisch in hoogte verstelbaar.
Foto: Pieter Klein, Harlingen, 28 juli 2010. (groter formaat)

zonder
Een zogenaamde kwakel bij Schagen.
In de Noordelijke provincies ook een Hooghout genoemd.
Foto: G.Th. Delemarre, november 1964. Bron: Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed. bestand: 20194851 CC-BY-SA 3.0
(groter formaat)


Bestandsrevisie februari 2021.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken