top
terug


BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Bolders, kikkers, klampen, e.d.



Naar Menu onderdelen.


zonder
Het meest gangbare model bolder noemt men penbolder.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2001. (groter formaat)

zonder
Penbolder, boeisel en gesloten bolderkast.
  1. (pen)bolder
  2. bolderpen
  3. gilling in de potdeksel
  4. potdeksel
  1. spuigat
  2. boeisel (verschansing)
  3. dek
  4. gesloten bolderkast.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Tegen het boeisel geklonken, honderd jaar oude, gietijzeren penbolder met korvijnagel-vormige pen. Daarom noemt men het soms een nagelbolder.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2001. (groter formaat)


zonder
Een open bolderkast met penbolders. Het schot tussen boldertafel en dek is met bouten vastgezet. Bij het (bijna) jaarlijkse onderhoud kan men de plaat los halen om het dek en de bolders onder handen te kunnen nemen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden november 2010. (groter formaat)


zonder
Een immitatie van de ouderwetse houten bolder hier in gietijzer uitgevoerd. Het wordt door sommigen een klampbolder genoemd. Geklonken bolders en ook potdeksels vormen roestnesten. Op oude schepen heeft men daarom vaak de potdeksel en een deel van het boeisel weg moeten branden en daarna van nieuw 'ijzer' moeten voorzien. Dat is ook hier gebeurt.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)

zonder
De restauratiewoede van sommigen gaat zover
dat men zelfs nieuwe bolders laat gieten.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam november 2010. (groter formaat)


zonder
Deze bolder is met bouten op het dek gezet.
Rond de onderste pen is een rol aangebracht.
Foto: Pieter Klein, Pikmeer 2003. (groter formaat)


zonder
Op het dek geklonken gietijzeren bolders. Vooral bij de linker bolder zijn de groeven van afstoppen duidelijk te zien.
Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C 1994. (groter formaat)


zonder
Een enkele kruisbolder op het achterschip van een passagiersscheepje.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, augustus 2009. (groter formaat)


zonder
Eigenlijk een soort dubbele kruisbolder, maar eigenlijk altijd (sleep)beting genoemd.
Foto: Pieter Klein, november 2001. (groter formaat)


zonder
Penbolders op een schuin geplaatste bolderplaat. De gebruikelijke opstelling van bolders op het achterdek van een sleepboot.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een gemodificeerde dubbele-kruisbolder.
Men zou haast zeggen een halve-dubbele-kruisbolder.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam (groter formaat)


zonder
Een gietijzeren kikker.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Een markante neusklamp, of kikker, trof ik op een Herna in Antwerpen. Het lijkt me een erg praktische vinding.
Foto: Foto: Pieter Klein, Antwerpen, april 2013. (groter formaat)


zonder
De drie voorbolders van het mvs Apollo [Gegevens], met op de middelste: twee verhaalrollen. Daarom wel een verhaalbolder genoemd.
Foto: Jan Meppelink. Rijnhaven, april 2006. (groter formaat)


zonder
Het zoeklicht en de stevenbolders op het voorgaande schip. Ook hier is de bolder voorzien van verhaalrollen.
Foto: Jan Meppelink. Rijnhaven, april 2006. (groter formaat)


zonder
Dit soort bolders op duwboten zijn meer een soort draadgeledingen dan een paal waar je een tros op vast kan zetten. Natuurlijk kan je er wel de lus van de koppeldraden omheen leggen.
Foto: Foto: Pieter Klein, Dordrecht, oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een kleine penbolder, als middenbolder. Het steuntje tegen het boeisel was voor de zwaardophanging aangebracht.
Foto: Pieter Klein, Friesland, 2001. (groter formaat)


zonder
Iet wat merkwaardige bolder. Men lijkt een pijp uitgeklopt te hebben om een flens te krijgen waarmee de bolder op het dek geklonken kon worden. Daarna werd de bolder misschien gevuld met cement?
Foto: Pieter Klein, Tjonger Friesland, 2010. (groter formaat)


zonder
Ovalen gangboordbolders op het moderne, in China gebouwde,
casco van de 'Century II' [Gegevens].
Foto: Jan Meppelink. Hellevoetsluis, 17 juni 2008.(groter formaat)


zonder
Een boldertje op de aanvaarklamp bij het schip 'Zeeland'.
Foto: Jan Meppelink. Hellevoetsluis, 29 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Halve klampen aan een mastkoker. Halve klampen worden vooral voor de vallen van de zeilen gebruikt. De vallen worden met de Enkhuizer slag op de klamp gestoken.
Foto: Pieter Klein, Wartena, juni 2001. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken