top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Maatkast 'Arma'

deel 1



Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe
Naar Menu fotoseries.
Naar deel 2.

arma_compleet
De Arma in februari 2007 voor de wal te Sluikil.
(groter formaat)

De sleepkast 'Fennegiena' werd, in opdracht van  Zwaak & Zonen uit Rotterdam, bij Gebroeders van Diepen in Waterhuizen, in 1926, gebouwd. Het schip was 31,43m lang, 6.29m breed en had een laadvermogen van 265 ton. (Ze was voor een Friese maatkast dus net iets te breed uitgevallen) Haar geladen diepgang bedroeg 1.96m. Brandmerk 1295 B Rott 1927. Eerste meetbrief G2240N.
In 1935 werd de Fennegiena verkocht aan  D. van der Werf uit Delfzijl. In 1954 (1948 zegt de meetbrief) werd zij gemotoriseerd. Het schip heet dan Hope de eigenaar was H. vd Werf.
De Hope werd in 1960 verkocht aan B. de Hoog uit Hillegom en herdoopt in Morgenster. In 1962 verkocht aan P.J Wagemaker in Hansweert en herdoopt in Piejo.
In 1965 verlengd tot 43,33 m dat resulteerde in 350 ton laadvermogen (meetbrief R29466N) In 1968 werd J. Kik in Oude Tonge de nieuwe eigenaar. De naam veranderde naar Ambulant. Het schip veranderde opnieuw van eigenaar in 1976. Herdoopt in Anna werd zij eigendom van W. Oosterlee uit Vlaardingen. In 1989 werd zij doorverkocht aan Westerhout BV in Ameide en herdoopt in Arma.
Later voer de Arma voor Eiram IV Vof uit Rotterdam. In zijn laatste jaren vervoer het voornamelijk cacaobonen bij Cacao de Zaan en Gerkens.
In 2007 werd het schip verkocht aan M. Verboom uit Gouda, in 2008 werd het opnieuw verkocht. De huidige motor is een John Deere, vermoedelijk geplaatst in 1998 of 2000.

arma_varen
Arma varend te Sluiskil in februari 2007. (groter formaat)


arma_ankerlier
Ankerlier en naambord van de Arma.
Foto: Sluiskil, Februari 2007. (groter formaat)


arma_motor
John Deere motor aan boord van de Arma. Foto: Sluiskil, Februari 2007.
(groter formaat)



arma_bediening
Bediening van de hoofdmotor en kopschroef, links een groene sailor marifoon.
Foto: Sluiskil, Februari 2007. (groter formaat)

arma_rolluiken
Rolluiken over het ruim van de Arma.
Foto: Sluiskil, Februari 2007. (groter formaat)


kast-arma22februari2007-206sluiskil
De woning in de roef  van de kast Arma (groter formaat)


kast-arma22februari2007-207sluiskil
De keuken in de roef van de kast Arma. (groter formaat)


kast-arma22februari2007-208sluiskil
De achterwand van de woning aan boord van de kast Arma.
Foto: F. Logghe, 22 februari 2007, Sluiskil. (groter formaat)


kast-arma22februari2007-209sluiskil
Aan stuurboordachter bevindt zich een slaapkamer. Nu ja, veel meer dan een kooi lijkt het niet te zijn.
Foto: F. Logghe, 22 februari 2007, Sluiskil. (groter formaat)


kast-arma22februari2007-210sluiskil
De neergang vanuit de stuurhut naar de roef, met rechts (waarschijnlijk) de WC en links de 'garderobe'. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken