Een bijdrage van F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe
.
De
sleepkast 'Fennegiena' werd, in opdracht van Zwaak & Zonen uit Rotterdam,
bij Gebroeders van Diepen in Waterhuizen, in 1926, gebouwd.
Het schip was 31,43m lang, 6.29m breed en had een
laadvermogen
van 265 ton. (Ze was voor een Friese maatkast dus net iets te breed uitgevallen) Haar geladen
diepgang
bedroeg 1.96m. Brandmerk 1295 B Rott 1927. Eerste meetbrief G2240N.
In 1935 werd de Fennegiena verkocht aan D. van der Werf uit
Delfzijl. In 1954 (1948 zegt de meetbrief) werd zij gemotoriseerd.
Het schip heet dan Hope de eigenaar was H. vd Werf.
De Hope werd in 1960 verkocht aan B. de Hoog uit Hillegom en herdoopt in Morgenster.
In 1962 verkocht aan P.J Wagemaker in Hansweert en herdoopt in Piejo.
In 1965 verlengd tot 43,33 m dat resulteerde in 350 ton laadvermogen (meetbrief R29466N)
In 1968 werd J. Kik in Oude Tonge de nieuwe eigenaar. De naam veranderde naar Ambulant.
Het schip veranderde opnieuw van eigenaar in 1976. Herdoopt in Anna werd
zij eigendom van W. Oosterlee uit Vlaardingen. In 1989 werd zij
doorverkocht aan Westerhout BV in Ameide en herdoopt in Arma.
Later voer de Arma voor Eiram IV Vof uit Rotterdam. In zijn laatste jaren vervoer het voornamelijk
cacaobonen bij Cacao de Zaan en Gerkens.
In 2007 werd het schip verkocht aan M. Verboom uit Gouda, in 2008 werd het opnieuw verkocht. De huidige motor is een John
Deere, vermoedelijk geplaatst in 1998 of 2000.