top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Antiwierschroeven



Naar Menu mechanische voortstuwing.


zonder
De orginele, in 1952 te Warmenhuizen ontwikkelde, anti-wierschroef, waarvoor in 1954 onder nummer NL 57666 octrooi verleend werd.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Bij dit ontwerp hoorden eveneens twee 'stroomlijnkegels', die echter niet aan de verwachtingen bleken te voldoen, waardoor ze dan ook op de meeste Langedijker akkerschuiten ontbraken. Menigeen zal zich afvragen of een dergelijk klein bladoppervlak nog wel enig effect heeft. Het moet wel want dit soort anti-wierschroeven waren onder tuinders redelijk populair. Voor zover bekend werkte men dan ook met tamelijke hoge schroefastoerentallen.
Inzender: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
De tekeningen inzake de octrooiaanvraag.
Inzender: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Een duidelijk toepassingsvoorbeeld. De hoos is wel op de dikte van de naaf gebracht; ruimte voor de kegel is er wel, maar de kegel zelf is verdwenen.
Foto: Nico Vader, 8 september 2007, Broek op Langedijk.


zonder
Een soortgelijke schroef met stalen naaf en aangelaste roestvrijstalen bladen.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Door de sterke galvanische werking tussen de verschillende metalen is de naaf flink aangetast.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Gebruikte men eerst voornamelijk benzine en petroleummotoren zonder reductie gebruikt, later is men vaker diesels gaan gebruiken. Door deze verandering werden de schroefastoerentallen lager en moest het bladoppervlak groter worden.
Foto: Nico Vader, oktober 2020, Broek op Langedijk.


zonder
Een door Nico Vader ontwikkelde anti-wierschroef met de naam 'Aqua-snijder'. Door toepassing van een naar achtergebogen voorflank van het blad kan de naaf een stuk kleiner zijn, terwijl  waterplanten toch moeilijk in de schroef verward kunnen raken.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
De bladranden zijn afgeslepen
opdat de schroef ook een goed snijdend vermogen zal hebben.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


zonder
Zoals op deze detail opname te zien is,
heeft de bladaanzet een mooie geleidelijke overgang.
Foto: Nico Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken