Jaarverslag 2024 concept
J
JAARVERSLAG 2024 VERENIGING “DE BINNENVAART”
Verenigingsnieuws
In 2024 is het goede nieuws van het afgelopen jaar verwezenlijkt. De schepen hebben een vaste ligplaats gekregen, maar de werkzaamheden moesten eerst afgerond worden voordat de touwen om de bolders geslagen konden worden. Nadat verleden jaar de RENÉ SIEGFRIED en de LASHbak de helling opgetrokken waren, is dit jaar de VEERDIENST 3 aan de beurt gekomen. Ook de NECKAR XIV is onder handen genomen van kop tot kont. Dit alles om trots te stralen op de nieuwe plekken en te schitteren in de regen op de feestelijke dag in mei.
Ledenadministratie
Het gehele jaar worden de mutaties bijgehouden van het adressenbestand. Dinsdag is de dag, die hiervoor is uitgetrokken. Het eerste kwartaal is het overuren draaien. Om te beginnen om de facturen correct te printen. Daarna het controleren en verwerken van de ontvangen bedragen. In deze drukke tijd is er ondersteuning van een compagnon.
Sinds 2023 worden de facturen door een groep vrijwilligers in de leeszaal op de RENÉ SIEGFRIED handmatig gevouwen en in de enveloppen gedaan. Al met al een gezellig gebeuren. De adressen, die zelf rondgebracht kunnen worden in de eigen woonplaats, lopend of fietsend, worden apart gehouden. Een nog te overzien aantal bedrijven wil de factuur digitaal per e-mail toegestuurd krijgen. Dit gebeurt per adres. Evenals de facturen voor het buitenland, mits het e-mail adres bekend is bij de ledenadministratie. Zo proberen we op de kleintjes te letten, want de porto is één van de grootste kostensoort.
Op de adreslijst voor ons periodiek BINNENVAART stond begin 2024 het aantal van 2662 leden. Daarbij geteld nog enkele donateurs. In de loop van het jaar zijn er tachtig leden bijgekomen, een zelfde aantal als verleden jaar. Twintig zijn er uitgeschreven wegens het niet betalen van de contributie. Dit getal ligt ook gelijk aan verleden jaar. In december zijn 85 leden op hun verzoek uitgeschreven. Het gehele jaar door zijn uitschrijvingen wegens overlijden of om gezondheidsredenen. Het resultaat is een lijst van 2540 leden eind 2024.
Jaarvergadering
De 34e jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, het besluitorgaan van de vereniging, is gehouden op 16 maart 2024 in het ruim van de Franse motor MAROT in aanwezigheid van krap 100 mensen, die zich genoeg betrokken voelen bij de vereniging om de gang naar de Zuidelijke Insteekhaven in Dordrecht te maken en te horen over het reilen en zeilen in 2023.
In zijn jaarrede met de toepasselijke naam “Vastberadenheid” refereert de voorzitter aan de voor- en tegenstroom, die de bestuursleden van de vereniging en van de stichting De Binnenvaart hebben ervaren en dan met name de ambassadeur, vastberadener dan menig Dordts wethouder en standvastiger dan een burgemeester. De jaarrede is na te lezen op onze webpagina onder “Vergaderstukken”, evenals dit jaarverslag en de notulen van de ALV. .
Vervolgens worden door de secretaris de notulen van de 33e ALV doorgenomen en met kleine correcties door de aanwezigen aangenomen, waarna het jaarverslag 2023 eveneens paginagewijs toegelicht, met algemene instemming goedgekeurd wordt. Hierna is het woord aan de penningmeester, die de balans en winst- en verliesrekening 2023 presenteert en bij de belangrijkste posten een toelichting geeft.
De aanwezige leden gaan akkoord met de financiële verantwoording en met het voorstel de contributie voor het jaar 2025 voor de leden te verhogen van € 42,- naar € 44,– Namens de kascontrolecommissie vraagt Wilfried Veldhuijzen aan de ALV het bestuur décharge over het financiële beleid van 2023 te verlenen, Deze wordt unaniem verleend. Ronald Versloot meldt zich als enige kandidaat voor de kascontrolecommissie in plaats van de aftredende Wilfried Veldhuijzen, waar verder nog Dion Pols en Harry Hoefnagels deel van uitmaken.
De aftredende en herkiesbare penningmeester en secretaris worden zonder tegenkandidaat voor een nieuwe termijn van drie jaar herkozen als lid van het bestuur.
Na dit formele gedeelte zijn de activiteiten van de vereniging aan de beurt. De voorzitter licht het programma 2024 toe, waarbij hij speciaal wijst op de op 24 mei 2024 geplande officiële drievoudige openingsceremonie. Otto Muller, lid van het bestuur, laat de VEERDIENST 3 voorbij komen, die in 2023 de vaarcirkel oostwaarts heeft uitgebreid naar Sliedrecht.
Jan Timmer nodigt ons voor de dagexcursie uit om mee te gaan naar zuidwest Nederland. Martin van Dijk van de LVBHB krijgt de gelegenheid te wijzen op de Erfgoedtour, die álle provincies van Nederland zal aandoen. Dat valt dan weer in het niet bij de spitsenvaart, die tot bij de kusten van de Middellandse zee komt. Een goed gekozen jaarthema voor de vereniging, laat Leo Schuitemaker weten. We komen weer terug bij onze stek, wanneer de voorzitter van stichting de Binnenvaart Jos Hubens de aanwezigen informeert over de ontwikkelingen op en rond het Binnenvaartcentrum met de Zuidelijke Insteekhaven en de vruchtbare contacten met de provincie Zuid-Holland en het Erfgoedhuis Zuid-Holland om de binnenvaart immaterieel op de kaart te zetten.
Bestuursactiviteiten
Er is in 2023 geen verandering geweest in de samenstelling van het bestuur van de vereniging.
Ad Schroot, de voorzitter en het langstzittend bestuurslid; Kees Wirken, penningmeester en Therese van Laak, secretaris , die beide in 2024 hun vijfde termijn hebben volgemaakt. Het oudste bestuurslid, Gerrit van Dodewaard, die in 2025 er zes jaar in zit, en tenslotte Otto Muller, sinds 2022 binnen het bestuur belast met de coördinatie van de VEERDIENST 3.
Het bestuur is zeven keer in vergadering bij elkaar geweest, waarvan twee keer zonder de voorzitter, die zich vanwege zijn werk moest afmelden. Telkens de dinsdag op de RENÉ SIEGFRIED. Een van de onderwerpen is de internet verbinding en de aanwezige pc apparatuur aan boord van de schepen geweest. die hoognodig aan vervanging en uitbreiding toe waren. Naar aanleiding van verlenging van de huurovereenkomst voor opslag van vooral archief documenten is vanuit het bestuur een brief geschreven over te veel in rekening gebrachte servicekosten, waaruit een behoorlijk bedrag als teruggave rolde.
Andere punten, die aan de orde zijn gekomen, zitten in de volgende onderwerpen verpakt.
Varend Erfgoed
In het kader van de erfgoedlijn Waterdriehoek, een van de zeven erfgoedlijnen van de provincie Zuid-Holland en onlangs getransformeerd tot erfgoedlijn Maritieme Industrie, waarmee deze is uitgebreid van Gorinchem tot aan Hoek van Holland, is subsidie aangevraagd voor het project Leven, wonen en werken in de binnenvaart. De bedoeling is om door onderzoek en interviews het unieke karakter van het familieleven aan boord van de schepen vast te leggen. Het eerste resultaat is, dat de binnenvaart in oktober 2024 is bijgeschreven in het Netwerk Immaterieel Erfgoed van Nederland. Dit feit heeft ruime aandacht gekregen in diverse media. In samenwerking met het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht is een interview (Podcast) opgenomen met de ambassadeur, waarin hij zijn ervaringen als jonge jongen op het schippersinternaat deelt met de vele luisteraars.
Een ander plan is, met hulp van het LOVK, twee afleveringen te verzorgen voor het informatieve jeugdprogramma Het Klokhuis van de NTR, met uitzendingen op NPO 3.
Het periodiek BINNENVAART
Veel kennis en veel verhalen over het leven aan boord, het werken, de ondernemerszin, de vaarwegen en technische ontwikkelingen zijn te vinden in ons tweemaandelijkse periodiek BINNENVAART. In 2024 wederom 6 maal verschenen, elk nummer 72 bladzijden dik, op glanzend papier en rijk gevuld met foto’s van voornamelijk schepen.
Het centrale thema van de vereniging van 2024 is de spitsenvaart. Het eerste nummer in 2024 heeft dit gelijk laten zien met een mooie luchtfoto van twee spitsen, die gebroederlijk naast elkaar met een dikke snor naar hun bestemming varen. Het eerste artikel gaat uitgebreid in over dit scheepstype en de geschiedenis van dit vrachtschip; zo onlosmakelijk verbonden met de vaart naar het zuiden over de Belgische en vooral Franse kanalen en rivieren tot aan de monding van de Rhône, de scheepsmaten bepaald door de afmetingen van de sluizen, zoals vastgelegd door minister De Freycinet in 1879. Een ander artikel in hetzelfde nummer gaat er dieper op in middels een interview met een spitsenschipper. In elk nummer komen verhalen over de spitsenvaart aan bod, maar ook over de vaarwegen, met name in Frankrijk, waar een uitgebreid kanalenstelsel is gegroeid van het noordwesten tot aan het zuidoosten met vele kunstwerken als sluizen en aquaducten. Als afsluiting van het thema spitsenvaart zijn in het laatste nummer nog een aantal mooie foto’s van spitsen geplaatst.
Niet alleen aan de Franse en Duitse waterwegen is aandacht besteed, de Nederlandse zijn niet veronachtzaamd. De totstandkoming van het Noordhollands Kanaal 200 jaar geleden heeft politiek aardig wat voeten in de aarde gehad, voordat de armoedzaaiers, arbeidsmigranten letterlijk met hun voeten in de aarde het zware werk moesten doen. Jan Blanken als man van Waterstaat werd door koning Willem I verantwoordelijk gesteld voor de aanleg. Zie 2024-5.
Een ander scheepstype is de luxe motor. Maar wat is nu een luxe motor en waar komt de naam vandaan ? In drie afleveringen wordt dit aan de hand van vele voorbeelden behandeld. De conclusie is verrassend.
Wat elk nummer zo aantrekkelijk maakt om te lezen, zijn de persoonlijke belevenissen van de mensen op het water, van dekzwabber tot zelfstandig ondernemer. Levensverhalen worden in delen geknipt en leest als een feuilleton. Mensen sturen ze in naar de redactie, of worden uitgenodigd. Iemand kan ook geïnterviewd worden door een redactielid. In de serie reders en bevrachters in 2024 – 3 komt de ingewikkelde en gevoelige relatie met de Duitse reders en de vloot in en na de oorlog aan bod.
Dat werkelijk alle vervoer over water mogelijk is, is te lezen in 2024 – 3 met een artikel over huizentransport. Een bijdrage aan de oplossing van het woning en/of stikstofprobleem ?
In de vaste rubrieken Uit de archieven, Steilstevens en Veranderde vaart passeren fraaie zwart-wit en soms kleurenfoto’s van vele schepen. Veranderde vaart is het hele jaar in Hansweert gebleven om tenslotte toch nog in Wemeldinge te eindigen. Een nieuwe rubriek is In het zonnetje, waarin de activiteiten van de vrijwilligers in het zonnetje worden gezet.
Relevant nieuws over de vereniging, nieuwe ontwikkelingen, en ontvangsten worden, verduidelijkt met foto’s, met de lezers gedeeld in Bericht vanuit het Binnenvaartmuseum.
Onder Index Periodiek Binnenvaart op www.debinnenvaart.nl is de inhoudsopgave van elk periodiek van BINNENVAART vanaf het eerste nummer in 1992 op te zoeken. Het artikel, dat u wilt lezen, is op te vragen of te halen bij de RENÉ SIEFRIED in Dordrecht.
Zichtbaar op het internet
Een belangrijk en uniek onderdeel van vereniging “De Binnenvaart’ is de Binnenvaartschepen databank met, bij de jaarwisseling op 20 schepen na, 19.500 schepen beschreven. Op één regel staat in een oogopslag de naam, het ENI-nummer, type schip, tonnage, bouwjaar en bouwwerf vermeld. Indien van toepassing gegevens over de voortstuwing en de rederijvlag.
Door verder te klikken is de geschiedenis van het schip te achterhalen en foto’s van het vaartuig te bewonderen. In het afgelopen jaar zijn er ruim 10.000 foto’s bijgekomen en de teller staat aan het begin van 2025 op ruim 120.000.
Eenieder wordt uitgenodigd ontbrekende gegevens of wijzigingen van schepen/eigenaren te melden om bij te dragen aan de opbouw van deze unieke collectie binnenvaartschepen.
De vrijwilligers, die druk bezig zijn de mutaties in te voeren, worden er goed mee geholpen.
Onder aan de pagina is nog een bron van informatie te vinden, namelijk Binnenvaarttaal, een binnenvaartencyclopedie op internet, met ca 20.000 scheepstermen en ca 23.000 afbeeldingen. Geregeld loopt de beheerder Pieter Klein zijn eigen teksten na voor inhoudelijke verbeteringen, aanvullingen, tekstuele correcties of om een onderwerp uit te diepen, historisch en/of technisch. Dat uitdiepen kan heel ver gaan. Tot in de tijd van de Republiek en heel breed. Zie bijvoorbeeld het begrip ‘Schietschuiten”. Hoewel het heel uitgebreid is, geeft de opsteller zelf aan, dat het nog geen compleet en sluitend overzicht is en roept hij op om aanvullingen en correcties.
Wie meer van vooral nostalgische filmpjes en foto’s houdt, kan terecht op het Facebook met ruim 12.000 volgers en op het YouTube kanaal van vereniging ‘De Binnenvaart’. Maar men zij gewaarschuwd. Eenmaal begonnen vaart men ongemerkt lange einden en lange tijden. Actuele gebeurtenissen met recent gemaakte filmpjes komen ook langsvaren.
Het Binnenvaartcentrum en zijn plek in Dordrecht
Het Binnenvaartcentrum omvat inmiddels zes schepen. Het in geconcentreerd rond de landtong, waar de voormalige Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch tot ontwikkeling is gekomen en haar roemloos einde vond in het jaar 2000. Het vlaggenschip van de vereniging, de RENÉ SIEGFRIED, waar het mee begon, is in 1963 van de hellingen van deze scheepswerf afgegleden: als tweede in een serie van drie zusterduwboten.
De MAROT heeft haar plek gekregen aan het steiger in de Zuidelijke Insteekhaven, evenals voorlopig de VEERDIENST 3.
De RENE SIEGFRIED met de LASHbak, de PRINSES BEATRIX en de NECKAR XIV hebben hun vaste ligplaats aan de binnenkant in het Wantij, beneden de Prins Hendrikbrug, Aan de wal staat de voormalige scheepsbouwloods De Biesboschhal, een gemeentelijk monument, waarin vereniging De Binnenvaart een schijnwerper op heeft gezet om een deel als publieksruimte in te richten, maar waarover, ondanks de vele (nog op te stellen ) rapporten de gemeente Dordrecht nog steeds niet de knoop heeft kunnen doorhakken.
Wat wel eindelijk tot een goed einde is gekomen, is het krijgen van een vaste ligplaats voor de schepen verleden jaar. In samenwerking met Leefwerf De Biesbosch is met subsidie van de Erfgoedlijn Waterdriehoek een ponton gekomen als toegangsplatform naar de in het Wantij gelegen vaartuigen. Het havengeld wordt naar de Leefwerf overgemaakt. Uit een slooppand in Zwijndrecht zijn om niet stellingrekken opgehaald om daarmee het ponton in te richten. Allereerst voor de spullen, die in de container van Ribowa bij de Merwehal opgeslagen lagen. Deze moest vóór 31 maart leeggehaald worden. Via Marktplaats is een belangstellende voor de voormalige koelcontainer opgedoken. Door de vrijwilligers is niet alleen hard gewerkt in het ponton, maar ook buiten om de loopplanken en het steiger in orde te hebben vóór 24 mei.
Op die feestelijke dag is in het ruim van de MAROT in tegenwoordigheid van een gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en een wethouder van Dordrecht stilgestaan bij:
(1) wat het burgerinitiatief bereikt heeft exact vijf jaar na de start van Leefwerf De Biesbosch: wonen en werken aan boord van monumentaal varend erfgoed, gelokaliseerd in de Zuidelijke Insteekhaven. (2) De officiële in ontvangst name van de maquette werf De Biesbosch recentelijk vernieuwd en uitgebreid door de maker Harry Tullemans, een idee ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de vereniging,
(3) De afronding van de inrichting van de MAROT als multifunctionele ruimte met verplaatsbare vitrinekasten, gefinancierd met hulp van de provincie,.
Na de nodige toespraken, waarin De Biesboschhal als ontbrekende schakel tussen het Wantij en de Zuidelijke Insteekhaven is aangehaald, is het gezelschap in de regen naar het ponton getogen, waar na de onthulling van de toepasselijke naam Lianne van Laak ontvangstponton haar kleindochter Maas de fles tegen de wand heeft laten uiteenspatten. Om te proosten op deze heugelijke feiten zijn de mensen vanwege de regen weer terug het ruim in gedoken.
In de nabije toekomst gaat volgens plan de gemeente de schuine wal in de Zuidelijke Insteekhaven onder handen nemen en zal een gedeelte van de landtong verwijderd worden om de invaart van de haven te verbreden, met name van belang voor de MAROT. De landtong heeft de bestemming groen gekregen, dus er zullen geen woningen op gebouwd worden.
De schepen
De RENE SIEGFRIED met de LASHbak heeft zijn vaste plek aan het ponton ingenomen. Daardoor zijn aansluitingen met de wal mogelijk geworden, zoals elektriciteit, water levering en rioolafvoer. Het riool is eind oktober aangesloten. Voor de elektriciteit is een wachtrij.
De simulator in de stuurhut is vernieuwd met de nieuwste software van Vstep
Het was ook het moment om de computerproblemen aan boord eens te laten doorlichten en op basis van deze analyse nieuwe apparatuur en programma’s aan te schaffen. Hetgeen nog bruikbaar was, is in de nieuwe opstelling aangepast en gekoppeld.
Het netwerk is verbeterd met een nieuwe NAS. De back-up is geregeld. Het abonnement is aan meer personen gekoppeld. Tevens is er een wifi verbinding gekomen.
Voor de vrijwilligers bezig met de registratie van de museale objecten, documenten en foto’s en het inschrijven van hetgeen nieuw binnenkomt, een prettige verbetering van het werk.
Het collectieregistratiesysteem is niet veranderd. Dit zal evenwel nodig zijn om aan te kunnen sluiten aan andere netwerken, zoals wat het Maritiem Portal aan het opzetten is voor maritieme musea én tevens om toegankelijk te zijn voor zoekende externe belangstellenden.
De eerste afspraak is al gelegd bij het Erfgoedhuis Zuid-Holland, die ondersteuning aanbiedt en zich sterk maakt voor de kleinere musea en organisaties in de digitaliseringsopgave.
In het ruim van de MAROT staan niet alleen de maquette van de werf De Biesbosch en vele modellen te pronken, maar het wordt met een zelfgebouwde scheepsbar ook gebruikt en verhuurd als ontvangst- en vergaderruimte. De woning achterop is tot eind van het jaar in bruikleen verhuurd geweest.
De PRINSES BEATRIX als voormalig onderwijsschip doet zijn verleden eer aan. Sinds juni geeft het OK Maritime er elke maand een driedagen durende veiligheidstraining voor personeel van (riviercruise) schepen.
De NECKAR XIV heeft een metamorfose ondergaan. Hij is uit het water gegaan om gestraald en gecoat te worden en kwam in roze kleur weer terug aan het steiger, Daarna is de motorsleepboot voorzien van een laklaag in de oorspronkelijke kleuren van de Schwaben Reederei. Het houtwerk in de stuurhut is opgeknapt en behalve aan dek wordt in de machinekamer ook hard gewerkt.
Collectie Binnenvaartmuseum
Elke donderdag en zaterdag zijn vrijwilligers actief om bezoekers te ontvangen en rond te leiden in de museumruimtes op de schepen en te zorgen, dat alles er goed en netjes uit ziet. . De vitrine gewijd aan veerponten is in januari ras leeggehaald om gevuld te worden met modellen en foto’s van spitsen, met boeken en andere -waaronder zelf gemaakte- voorwerpen ter illustratie van het jaarthema: de Spitsenvaart. Het in 2024 nieuw geschonken model van een spits heeft er gelijk een plek gekregen.
De grote vitrine aan bakboordzijde is heringericht en gewijd aan de Rijnvaart, met een variatie aan modellen van radersleepboten tot een modern containerschip en met op de achterwand de Loreley en de kolenhopen van het Ruhrgebied.
Het bezit aan museale objecten, scheepsmodellen en documenten is niet gering. Dat mensen vertrouwen hebben in vereniging ‘De Binnenvaart’ blijkt uit de aanbiedingen, die we hebben mogen ontvangen. Het was nog 2023, dat we een fraai model van een containerkoppelverband hebben gekregen, hetgeen een plek heeft gekregen in het ruim van de MAROT, omdat het origineel, de Laurent-Laurens, op de werf De Biesbosch is gebouwd Ook het ontvangen model van de RP 16 is als politieboot een uitbreiding van de collectie in modellen.
Van de voorzitter van het Schifferverein Germania in Haßmersheim hebben we een vitrine met een prachtig model van een kettingsleepboot en een deel van een originele ketting in langdurige bruikleen ontvangen, dat zeer zeker een plek zal krijgen in een geplande tentoonstelling over de kettingsleepvaart.
Op 23 november zijn een aantal mensen van de vereniging met een busje naar Stockstadt en Regensburg gereden om met 20 prachtige modellen terug te rijden. Zij hebben inmiddels een prominente plek in de vitrines van de LASHbak gekregen
Nog noemenswaard is, dat wanneer mensen nu iets willen opzoeken over de vereniging Toerbeurt Noord-Zuid, zij voor dat archief bij vereniging De Binnenvaart terecht kunnen.
Dit is een greep uit de schenkingen en bruiklenen, die door het jaar aangeboden worden: boeken, tijdschriften, foto`s, nautische objecten.
Welkom op het Binnenvaartcentrum
De opgang via de loopplanken en het ponton is in de loop van het jaar verbeterd. Bezoekers kunnen het Binnenvaartcentrum vanaf de brug zien, maar moeten nog wel De Biesboschhal rond lopen langs de Zuidelijke Insteekhaven. Als de MAROT of de VEERDIENST 3 de bestemming is, kunnen ze daar het steiger oplopen. Het ruim van de MAROT is ruim genoeg voor een vergadering of andersoortige bijeenkomst. Voor een kleiner gezelschap is de zaal op de RENE SIEGFRIED een goede keus. Meermaals huren leden een van de ruimtes af voor een gezellige, feestelijke familiebijeenkomst.
In januari heeft B&W van Dordrecht de MAROT bezocht, zodat de kennis van de bestuurders over dit deel van de stad met de historische schepen weer opgefrist is. Een week later was er een overleg van de gemeente met Leefwerf De Biesbosch en iemand van ons.
Als binnenvaartmuseum en opgenomen in het Netwerk Immaterieel Erfgoed is de vereniging één van de ruim 20 deelnemers aan het Historisch Platform Dordrecht, dat in november zijn bijeenkomst in de MAROT heeft gehouden voor kruisbestuivingen aangaande Dordts erfgoed
Rijkswaterstaat heeft de cursus Varen doe je samen in ons centrum gegeven en in juli heeft hun personeel het binnenvaartmuseum met de vele modellen aanschouwd. Voor een teamdag wist Rijkswaterstaat ons weer te vinden met aansluitend een tocht met de VEERDIENST 3.
Ooit komt er een einde aan het varen en wat je dan kan doen met je tijd en waaraan te denken is in oktober in “Stoppen met varen” uitgelegd, georganiseerd door Steunpunt Binnenvaart.
Het was niet zo druk met schoolkinderen als in de voorbije jaren, omdat er nog geen nieuwe coördinator voor de contacten met de scholen is opgestaan, maar geheel stil is het niet gebleven. In april zijn de leerlingen van een school uit Zwijndrecht de rivier overgestoken om wat van de binnenvaart op te steken. In augustus hebben mensen van de Reformatorische school het museum bezocht en aansluitend een tocht met de VEERDIENST 3 gemaakt.
Een bijzonder idee kwam van een riviercruiseschip, die gewoon langszij is gevaren voor een museum bezoek van de ongeveer 20 gasten. Een fietsersploeg van zo’n 30 mensen zijn eind september even van hun pedalen afgestapt om op onze drijvende vloot rond te lopen. Veertien dagen later was er meer geluid met het bezoek van de Woubrugse Motor Vereniging.
VvE’s in de buurt hebben hun vaste vergaderlocatie bij ons gevonden, net als Platform Duurzaam Dordrecht voor hun 4e Dordtse klimaattop in het ruim van de MAROT .
Vermeldenswaard is de komst van de “Duw- en sleepvaart” op dinsdagavond 3 december.
Een plezante topper van het jaar was de groep uit België, met maar liefs 82 mensen, van het Nationale Scheepvaart Cultuur vzw, die onderweg naar de kerstmarkten in Essen en Münster hun ontbijt bij ons in Dordt geserveerd kregen én natuurlijk door de musea gegidst werden. Vroege vogels, want om 7:30 uur liepen ze de loopplank op om op 11 uur weer te vertrekken richting Duitsland. Een vol programma nog voor de boeg.
Activiteiten
Het reizende Festival Kaalstaart heeft de eer de aanjager te zijn geweest in 2024. Van 19 tot en met 21 april zijn op drie historische binnenvaartschepen onder de naam van Bètakunst de wisselwerking tussen kunst, techniek en natuur getoond. Het is vooral gericht op de nieuwsgierige jeugd, die met proefjes en zelf doen kunnen leren en ontdekken.
Een maand later is het Binnenvaartcentrum samen met Leefwerf De Biesbosch de reden om te proosten op de eerste afronding van het burgerinitiatief, op de maquette van de werf De Biesbosch en op de doop van het ponton, als visualisatie van de gekregen vaste ligplaatsen
De volgende dag 25 mei is een feestje op de kade naast De Biesboschhal georganiseerd nog vanwege de jubilerende schepen, met activiteiten voor de kinderen, muziek en een BBQ.
Jammer genoeg is het door het weer een beetje in het water gevallen met minder mensen en kinderen dan gehoopt. De aanwezigen hebben er geen spijt van gehad te zijn gekomen.
Die dagen was tevens Dordt in Stoom. Na het hapje en drankje op 24 mei zijn de PRINSES BEATRIX en de VEERDIENST 3 met passagiers vertrokken voor de vlootschouw voor de stad van Dordrecht. Een georganiseerde chaos op het water, maar gelukkig zijn alle schepen veilig bij de kade teruggekeerd.
Dit jaar hebben we met onze verenigingsstand om meerdere redenen voor het eerst verstek laten gaan op de Maritime Industry beurs in Gorinchem, gehouden op 28-29-30 mei.
Op 29 juni is de vereniging met een kraam op de Havendagen in Maasbracht present geweest en zijn de collega`s van het Maas-Binnenvaartmuseum begroet. Twee maanden later, op 31 augustus, hebben, op initiatief van een bestuurslid, de bezoekers van de Visserijdagen in Woudrichem kennis gemaakt met de vereniging met een goede omzet als gevolg.
Het volgende evenement zijn de drukke dagen 13-14-15 september geweest met de Binnenvaartdagen Zwijndrecht. Vrijwilligers hebben bij een goed met boeken gevulde stand aan de kade gestaan. Een goede plek aan de doorlooproute en vlakbij het steiger met de vaartuigen voor een tocht over het water. De VEERDIENST 3 pendelde heen en weer tussen de Zwijndrechtse kant en het Binnenvaartmuseum in Dordrecht. Bij uitzondering is het museum ook op zondag open geweest vanwege de Zwijndrechtse Binnenvaartdagen en de dat weekend samenvallende Open Monumentendagen.
Verder heeft het museum zich opgegeven voor de Open Deurendag op 11 mei voor zoekende vrijwilligers in Dordt en voor de Dag van de Binnenvaart op 9 november om jeugdige mensen kennis te laten maken met het werken en leven in de binnenvaart.
Nieuws uit de regio
In navolging van verleden jaar zijn op de laatste dag in november de regiovertegenwoordigers uitgenodigd om met het bestuur en onderling gegevens en ervaringen uit te wisselen. Aanwezig waren de regio Midden, Zuid en Noord-Holland en vanuit het bestuur de voorzitter en de secretaris. Op het laatste moment heeft de man uit Zeeland afgezegd, omdat hij niet lekker was geworden. Andere afzeggingen zijn de man uit het Noorden en uit Gelderland geweest en de regiovertegenwoordiger uit Koblenz en uit Zwitserland.
De bijeenkomst is een eerste kennismaking geweest met Peter de Jonge. Hij is de opvolger van Jaap Boersema en hij heeft zich geïntroduceerd en verteld hoe hij zijn rol ziet als regiovertegenwoordiger Hij brengt zijn ervaring mee van vereniging Schuttevaer.
Wim van Look heeft in Maasbracht twee petten op. Als regiovertegenwoordiger van onze vereniging, maar hij is ook betrokken bij het Maas-Binnenvaartmuseum van Maasbracht .
Vereniging De Binnenvaart heeft met een stand deelgenomen aan de drukke en gezellige Havendagen Maasbracht op 28-29-en 30 juni.
De regiovertegenwoordiger Gelderland Henk Nuy is behalve regiovertegenwoordiger van ons ook druk doende met de ontwikkeling van het binnenvaartmuseum op de Jos Vranken, het KSCC schipperscentrum gelegen in de Waalhaven van Nijmegen. Op 13 en 14 september zal het 100-jarig bestaan van het schip gevierd worden.
Ook Govert Tukker in het hoge Noorden is actief op erfgoedgebied en runt de Historische Scheepswerf Wolthuis. Op 7 december streek Winterwelvaart er neer. Een evenement in kerstsferen in Groningen en de Ommelanden. Onze voorzitter en zijn vrouw hebben de vereniging achter een stand vertegenwoordigd en goede zaken gedaan.
VEERDIENST 3
Ons dag passagiersschip is al meerdere malen vermeld en verdient het om zelf aan het woord te komen. Op 23 september is zij uit het water getrokken bij Kooiman Hoebee om van boven en vooral onder beklopt en bemeten te worden. De luchtflessen, en marifoons waren al eerder goedgekeurd. Gelukkig is alles door de keuringsmeesters als goed beoordeeld en met de certificaten in de map mocht ze weer de helling afglijden om de laatste tochten van het jaar te doen, waaronder twee voor de Goedheiligman.
In de loop van 2024 heeft ze vele tochten gemaakt en al die gasten aan boord de beweging van het water laten voelen, de geuren van de natuur bij een vaart door de Biesbosch laten ruiken en bij het dag arrangement op de derde donderdag van de maand in het binnenvaartmuseum in Dordrecht en het baggermuseum in Sliedrecht het harde én mooie leven in de binnenvaart en in de bagger laten zien. Soms is de stemming minder vrolijk als afscheid wordt genomen en de as door de elementen wordt verspreid.
Excursies
De VEERDIENST 3 kan meer aan dan naar Sliedrecht varen. Als gevolg van een bezoek aan ons museum zijn spontaan vrijwilligers van de vereniging uitgenodigd voor een tegenbezoek aan het bedrijfsmuseum, dat hij heeft opgebouwd. Op donderdag 7 november is het scheepje door de Prins Clausbrug gedraaid met aan boord verwachtingsvolle vrijwilligers en leden van de vereniging, stroomopwaarts naar de Damen Scheepswerf in Gorinchem, waar de groep in drieën gesplitst door enthousiaste medewerkers is rondgeleid door enkele productiehallen én in het spontaan ontstane Damen Bedrijfsmuseum. Met tussendoor een aangeboden lunch.
Op de dagexcursie op 1 juni is de groep in Terneuzen gelijk aan boord van de DENICK II gestapt voor een vaartocht over het kanaal naar Gent. Terug in Terneuzen zijn de nieuwe zeesluizen met een gids bezocht. Zie voor een uitgebreider verslag 2024 – 4
Ten slotte
Dit alles is niet mogelijk zonder de inzet van vrijwilligers. Als dank zijn zij op 30 november getrakteerd met een buffet en een gezellige avond. Om de ambities voor 2025 en volgende jaren te verwezenlijken zijn meer leden én meer vrijwilligers nodig. Een oproep aan alle leden om mee te helpen de vereniging en het immateriële maritieme erfgoed zichtbaarder te maken en te houden.
Therese van Laak Secretaris vereniging “De Binnenvaart’ januari 2025