2010 – Studiereis CHINA

Na negen jaar hebben 58 binnenvaarders opnieuw China bezocht.
Allereerst naar Shanghai alwaar een havenrondvaart gemaakt is. Daarna per bus naar Hangzhou waar we een rondleiding hebben gekregen in het prachtige Keizerkanaalmuseum. Aansluitend een seminar, speciaal voor onze groep, gegeven door kanaaldeskundige en  directie van het museum. Vervolgens een geweldige vaart over het Grote kanaal gemaakt waarbij  ook de sluizen van Hangzhou werden gepasseerd. Deze werden in 2001 ontdekt door Jos Hubens en door de toenmalige reisgenoten symbolisch omgedoopt in de ”Jos Hubens sluizen”. Negen jaar later, op zijn verjaardag, werd er door deze sluizen af- en opgeschut.
In Wuhan is er een avondrondvaart over de Yangste rivier gemaakt waarbij onder de oudste brug over de Yangste werd doorgevaren.
Tijdens de bustocht naar Yichang, waar wij aanboord gingen van passagiersschip; PRESIDENT 3, werd de Gazhoubadam en de container terminal van Yichang bezocht. Tijdens de cruise werd door deskundige uitleg gegeven over de bouw van de Drie Klovendam, ook werd de dam bezocht en werden we ongeveer 115 meter opgeschut doormiddel van de vijftrapsluis.
In Fengdu konden wij niet meer verder varen wegens het hoge water en zijn wij per bus naar Chongqing gereden. Onderweg zijn we als VIP’s onder politie escorte naar een Ro-Ro terminal gebracht en daar zijn we met alle egards ontvangen door de directie van de rederij. We konden vragen stellen en we kregen  een rondleiding op een van de grootste Ro-Ro schepen (circa 100 vrachtwagens). Aansluitend werd er speciaal voor ons  een demonstratie laden gegeven. Er varen op de Yangste ongeveer 80 Ro-Ro schepen van verschillende grote. Aansluitend nog een bezoek gebracht aan het Three Gorgesmuseum.
Via Xian, bezoek aan het Terracottaleger, per nachttrein naar Peking gereisd. Na drie dagen hoofdstad zijn we doorgevlogen naar Hongkong waarbij er een geweldige havenrondvaart is gemaakt langs de verschillende containerterminals. Hier hebben we wel honderden binnenvaartschepen in bedrijf gezien.
Langs de gehele Yangste zijn scheepswerven te vinden met hoofdzakelijk nieuwbouwschepen. Werven met 15 a 20 nieuwbouwschepen tegelijkertijd is geen uitzondering. Deze schepen met veelal de stuurhut op het voorschip, hebben een capaciteit van 300 tot 400 TEU. Wij hebben met eigen ogen kunnen constateren dat de ontwikkeling van de binnenvaart in China, tussen 2001 en 2010, wel heel erg snel gegaan is en nog lang niet aan haar einde is.
Wederom heeft Chris van Eijmeren een begeleidende reisgids van 300 pagina’s en een special; China & haar tweede muur geschreven.
Al met al was het weer een succesvolle maritieme studiereis.
Jos Hubens
Ambassadeur De Binnenvaart