Niet in gebruik als scheepsmotor,
maar daarom niet minder interessant, een Kromhout 3ER4 150 pk in het
'energiecentrum' van het gevangeniscomplex Veenhuizen.
[meer afbeeldingen]
Foto: Eelke Klein. Veenhuizen, 1 augustus, 2008. (groter formaat)
De brandstofpompen (rechtsboven) met centrifugaalregeling (linksonder) van een Kromhout waarvan ik
helaas geen overzichtsfoto heb.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Dit, een beetje wazige, plaatje toont ons vermoedelijk een Kromhout 3H3.
Die zou dan 120 pk bij 600 tpm geweest zijn.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Het is een beetje jammer dat er zoveel in dat museum te zien valt en de tijd gaat zo snel dat je vergeet van veel een foto te maken of zaken te noteren.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Een Kromhout 3F240. Deze drie cilinder levert ca. 190pk bij 750tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
De motor van de sleepboot Shipdock 6. De besturingselementen tussen stuurhut en machinekamer zijn degelijk uitgevoerd en op de lagering daar van valt zo te zien ook niets aan te merken. Op de voorgrond de ketting naar de keerkoppeling. Rechts tegen de achterzijde van de motor het wiel van de toerentalverstelinrichting. Tussen de onderste meters bevindt zich de pneumatische startknop, daaronder op de motor de stop handel. De laatste twee handelingen moeten dus in de machinekamer geschieden.
Foto: Jan Meppelink, Leiden 23 augustus 2011. (groter formaat)
De voorzijde van de motor met ondermeer de zoetwatercirculatiepomp. Het feit dat men alles zwart geschilderd heeft maakt het onderscheiden van de diverse onderdelen niet makkelijker, helaas!
Foto: Jan Meppelink, Leiden 23 augustus 2011. (groter formaat)
De zes cilinder Kromhout F240 leverde 375pk bij 750tpm.
(Hier lijken men toerentalregeling en stophandel van plaats verwisseld te zijn...)
Bron: Oliemotoren C. Noorlander (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)
Met oplading en nakoeler levert dezelfde motor 600pk bij 750tpm en heeft dan twee inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder.
Bron: Oliemotoren C. Noorlander (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)
Een Kromhout 4 TS 117. Deze motor levert 70 pk bij 1500 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
De Kromhout 8TS117 is goed voor 140pk bij 1500tpm. Deze motor kon ook met
handstart geleverd worden!
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
Het motorplaatje van de 8 TS 117.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)
De folder voor de Kromhout TS117 en GS108 motoren.
De Kromhout LW6 is een in licensie gebouwde Gardner LW. Deze motor levert ca. 90pk bij 1500tpm.
De (Gardner) motoren bestonden ook in liggende uitvoering en werden onder meer in autobussen toegepast.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.(groter formaat)
Natuurlijk is ook de Kromhout LW5 een in licensie gebouwde Gardner LW. Deze motor levert 75pk bij 1500tpm.
De brandstofpompen zijn voorzien van hefbomen, waarmee men de verstuivers kan testen en voor het starten eventueel wat brandstof in de cilinder kan spuiten.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.(groter formaat)