top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Ex-sleepspits Saint Antoine

Deel 2



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: archief F. Logghe.
Met dank aan Alex Quienen, die mij introduceerde in de Binnenvaart en voor de vele tochten die ik mocht bijwonen!


px_Saintantoine_achterdek
Het achterdek met een koekoek (half staal, half hout!) als enige bron van licht voor de woning in het achteronder. De twee buizen, die over het dek lopen, geleiden de kettingen van het stuurwerk. (groter formaat)


px_Saintantoine_roer
Het mooie originele houten roer van de Saint Antoine. (groter formaat)


px_Saintantoine_stuurhut
De stuurhut met afbreekbare bovenbouw, van de Saint Antoine. Deze werd in de jaren 30 bijgebouwd. De bocht in onder- en bovenpost van het kozijn, is typisch Belgisch.
Tegen de stuurhutachterkant een gaskist. Het gebruik van gas is iets wat pas na de WOII in de binnenvaart ingang vond. (groter formaat)


px_Saintantoine_voordek.jpg
Het voordek en de toegang tot het vooronder. Let op de mooie lijnen van de ankerlierschilden. Het schip was steeds zeer netjes onderhouden, dit kan ook gezien worden aan de boeing, waar de klinknagels mooi tot hun recht komen. In het dek kan men met enige moeite ronde dekglazen ontwaren. (groter formaat)


px_Saintantoine_ruim
Het enige minpuntje aan het schip was de betonnen vloer; erin gelegd voor haar doel als café-schip. Onder de huidige stalen luiken liggen nog de originele houten ronde luikenkap. (groter formaat)


px_Saintantoine_startenmotor
Zicht vanuit de stuurhut in de machinekamer. Voor de motor gestart kan worden, moet deze met een tornijzer op stand gezet worden. Het starten geschiedt met gecomprimeerde lucht uit de luchtfles, die U links boven ziet. Merk ook de waterdichte deur tussen het schot van de machinekamer en het ruim. Deze kwam van een militair schip dat begin jaren 90 te Gent gesloopt werd. (groter formaat)


px_Saintantoine_motor2
Een foto van de kleine machinekamer met centraal de motor en links een deel van het zware vliegwiel. Rechts is te zien dat de machinekamer deels onder de stuurhut uitgebouwd is. (groter formaat)


px_Saintantoine_motor
De één cilinder M4 Kromhout gloeikopmotor, afgesteld op 45 pk/300(?) tpm. De motor is volledig gietijzer, alle leidingen in koper. Een ware prachtmotor, zeker het geluid! (groter formaat)


px_Saintantoine_motor3
Nogmaals een foto van de motor. En nu maar hopen dat er in de toekomst geen snelloper ingeplaatst wordt wegens minder onderhoud of gebruiksgemak....
Anno 2019 was de gloeikop gelukkig nog be3drijfsklaar aanwezig. (groter formaat)


Naar deel 1.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken