top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wad en sontvaarder Risico


Machinekamer



Naar het schip.
Naar het stuurwerk.
Naar overzicht wad en sontvaarders.

Alle foto's ingezonden door C. Minderman.


24
De cilinderkoppen van de hoofdmotor zijnde een Kromhout 2h3. Ca. 80 pk sterk. Kromhout mag dan bekend zijn van de middel-druk gloeikopmotoren, dit is echter een hoge-druk 2-takt dieselmotor. Dit type is vanaf 1926 tot ca. 1956 in productie geweest. Uitvoering 1 tot 6 cilinders, 60 - 525 PK. (bron: Kromhout archief)
Foto: 2 november 2006. (groter formaat)


kromh
De cylinders. Tussen de cylinders een smeeroliereservoir. Het moet nog in de begintijd van de circulatiesmering zijn, dat dit systeem toegepast werd. Later had het carter de functie van smeeroliebuffer en voor de tijd werkte men met centraalsmering. (groter formaat)


schildje
Het motorschildje. Het typenummer was een belangrijk gegeven, want tijdens de productie jaren waren er vaak nog wat kleine aanpassingen waardoor oudere onderdelen niet meer pasten. (groter formaat)


lucht
De luchtflessen. Het was zaak voldoende druk op de ketel te houden, want anders was men bij motoren aardig in de problemen. Veel schepen bezaten daarom een hulpmotor met daaraan een compressor, sommigen hadden als 'reserve' een handpomp en men kon ook de zogenaamde fabriekslucht kopen.(groter formaat)


manette
Links op de voorgrond de manette met daarvoor het 'instrumentenpaneel'.
Rechtsdaarvan het door een houten ombouw aan het oog ontrokken, kettingstuurwerk. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken