De motorenfabriek op scheepswerf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk in
Amsterdam begon rond 1900 met de bouw van benzinemotoren. In 1908
verhuisde de fabriek naar de Hamerkade in Amsterdam Noord. Vanaf 1913
boekte men successen met de gloeikopmotoren uit de zogenaamde M-serie
(9-500pk). Hogedruk dieselmotoren werden vanaf 1926, de H-serie,
geproduceerd.
Reeds vanaf 1932 begon men de zogenaamde
Kromhout-Gardner
motoren in licentie te produceren (LW en LS). Dit waren matig
snellopende diesels. Ook de daarop volgende Kromhout GS (1951) en TS
(1955) motoren waren dat. Daarna zijn er geen nieuwe types meer
ontwikkeld. In 1966 werd Kromhout onderdeel van Stork. Onder andere het
type F 240 werd nog een tijdje bij de Stork fabriek te Zwolle
geproduceerd. De fabriek te Amsterdam werd in 1969 gesloten.
[
Motoren en vermogens overzicht]
Spreuk: 'Kromhout is kracht'.
Er blijken nog zo veel Kromhoutjes te zijn, dat men zich kan permitteren er
eentje buiten in een perk te zetten. Zo te zien is hij van hetzelfde type als die hierboven.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (
groter formaat)