Elk NRM schip had z'n scheepsjournaal
met op elke bladzijde de duidelijke tekst 'Journaal
dagelijks in te vullen'.
Of men dat ook deed als men niet voer; het lijkt er niet op!
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Het dagboek van een binnenschip
kan zeer veel interessante informatie bevatten. Helaas heeft men bij
het kiezen van het formaat er geen rekening meegehouden dat men het
zo'n zestig jaar later nog zoudt willen scannen.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
Begin mei 1949 vertrekt de
'Randwijk' met de 'Wijkdienst 16' op sleeptouw uit Amsterdam. De
'Randwijk' heeft 309 ton in en de 'Wijkdienst 16' is geladen met 702
ton,
Onderweg moet één motor een half uur gestopt worden,
omdat deze niet op toeren wilt komen en men hem wilt nazien. In
Uerdingen gaat de 'WD16' eraf en laadt men bij.
De 'Gelria' van schipper Blokslag, groot 605 ton, wordt van Rheindorf naar Andernach op sleeptouw genomen.
Vandaar gaat de 'Randwijk' naar Mannheim en Karlsruhe om te lossen. Vervolgens
krijgt men bij één motor last van een uitgelopen lager. Men vaart op één
motor naar het station en kan na een nacht reparen weer verder. Na twee uur varen, is
het echter weer mis. De 'Waalwijk' sleept de 'Randwijk' vervolgens van Drusenheim
naar Strasbourg, waar men lost en de motor repareert. Vervolgens gaat
men retour, maar bij Keulen valt de motor weer stil. Uiteindelijk
belandt men toch te Papendrecht waar men opnieuw de motor laat
repareren en van de gelegenheid gebruikt maakt een sleeplier en een strangenklem te plaatsten.
Op 28 september 1950 lag men op
een voorspanboot te
wachten toen om 8.20u, bij de passage van het
Binger Loch, de
strang van het
sleepschip 'Henri Heygraut'
brak. Het schip was 1600 ton groot en geladen met 1350 ton tarwe. Ms Randwijk
schiet te hulp, heeft toen snel vastgemaakt, de 'Henri Heygraut'
gaande
gehouden en het schip vervolgens samen met de sleepboot van het schip en een
voorspanboot de 'Henri Heygraut' naar de rede van Bingen gebracht.
Ook averij, brandstofverbruik, en al het andere wat van belang was werd
in het journaal vermeld.
Men vermeldt onder anderen: "sleepschip 'Cor', boeiing ingedeukt". Hierbij lijkt het niet helemaal duidelijk of het sleepschip nu de veroorzaker of het
slachtoffer was, maar uit betrouwbare bron is vernomen dat de
'Randwijk' het slachtoffer was. Het ms. 'Donauland' veroorzaakte enige schade aan het
'viaduct'.
Onderaan de bladzijde kunnen we dan lezen dat tijdens de
bergreis 9550
liter gasolie werd verbruikt. De
daalreis kwam uit op 4550
liter.
Na eerst de 'Wijkdienst 12'
gesleept te hebben krijgt men, na Pinksteren
19?? te Uerdingen bij het losmaken van de sleep, de strang in de
schroef. Op één motor gaat men naar Hochfeld alwaar een
duiker de strang verwijdert. Verder is er geen schade en gaat men, met
de 'Wijkdienst 16' op
sleeptouw, samen hebben ze 1300 ton in, verder. Ze redden het
zonder hulp tot Reisholz. Vervolgens krijgen ze
voorspan van de 'Steenwijk'.
Bij St Goar neemt de 'Naaldwijk' de diensten van de 'Steenwijk' over.
Vervolgens worden de schepen van af Assmannshausen tot Bingen
voorgespannen door de sleepboot 'Rheinstein'.
Na oponthoud in Mannheim voor bonnen en inkopen, neemt men de
'Naaldwijk' 35km op sleeptouw richting Strasbourg. Daarna maakt men
met 50 passagiers een tocht van Basel naar Strasbourg.
De Randwijk maakt zich op voor
een reisje met passagiers.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)
In het journaal is ook aantekening
gemaakt van de vaarsnelheden.
Als de vermelde diepgang
klopt, dan was men volledig afgeladen.
Genoteerd staat: vanaf Rotterdam tot Lobith 13 km/u, vandaar naar de
Ruhr 12 km/u, vervolgens naar Düsseldorf 11 km/u, dan worden
Keulen, Koblenz en Bingen met een gemiddelde snelheid van 10 km/u
bereikt.
Van Bingen naar Mannheim bereikt men 13 km/u, dan tot Strassburg vaart
men nog maar 8,5 km/ en het laatste stuk naar Basel slechts 6 km/u. Dit
alles bij 300 toeren per minuut op beide motoren.
Verder wordt hier nog melding gemaakt van enige problemen met de
electriciteitsvoorziening.
Wie op de rivieren vaart moet goed
op zijn diepgang letten. Een lijst notities en tabellen vormen de
richtlijnen voor hoe men het schip het beste kan beladen. De
trimtank
en de voorraad diesel- en smeerolie worden natuurlijk mee
ingecalculeerd en men schijnt zelfs de roeiboot vol water te zetten om
de gewenste ligging te
kunnen bereiken.
Ook de achterzijde werd nog
benut voor notities.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)