top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Overzicht Kromhoutmotoren




Onder andere samengesteld aan de hand van gegevens direct of indirect verkregen van Han Mannaert van het Kromhout Archief, | uit het boek Oliemotoren van de Vereniging Krachtwerk Amersfoort, 1934, | oorspronkelijk foldermateriaal, | motorschildjes en diverse bijdragen van derden.

Alle motoren watergekoeld?
Productie gestart eind 1901

? Vertikale 1 cilinder benzine motor 2, 4 en 6 PK. Productie: 1901-1904.

? Vertikale langzaamlopende 1 cilinder 4-takt? petroleummotor met magneetontsteking; 12 of 14 PK sterk. Productie ca. 1904 - 1929.

zonder
Eerste petroleummotor van Kromhout.
Afbeelding Archief Han Mannaert. (groter formaat)




Tweetakt middeldruk-motoren type RO
RO staat voor ruw-olie. De eerste series waren uitgerust met waterinjectie. Ze hadden in eerste instantie een platte gloeikop, een 'hoed'. Deze werd later vervangen door de bolle kop, de helm. Hier door steeg het vermogen licht (ca. 6-11%).
Type RO 4 in productie rond 1911? had een vermogen 45 PK per cilinder. De stationaire uitvoering met bolle kop kwam op 50 PK. Zie ook opgaves van type ER hieronder.


zonder
Kromhout 2 RO-2 van ca. 52 PK met de platte gloeikop.
Afbeelding Archief Han Mannaert. (groter formaat)




Tweetakt middeldruk-motoren type ER
Vertikale gloeikopmotor. Stationaire uitvoering van type RO.
Type ER-00 9 PK per cilinder bij 500 tpm. 1 cil.
Type ER-0 15 PK per cilinder bij 500 tpm. 1 cil.
Type ER-1 22 PK per cilinder bij 500 tpm. 1 of 2 cil.
Type ER-2 30 PK per cilinder bij 390 tpm. 1 of 2 cil.
Type ER-3 40 PK per cilinder bij 390 tpm. 1 of 2 cil.
Type ER-4 50 PK per cilinder bij 390 tpm. 2 cil.
Type ER-4 heeft een, in mijn ogen, opvallend luchtkanaal? tegen buitenzijde tussen onder- en bovencarter.
Bron: Motorschildje + foto's motor Veenhuizen + prijsopgavelijst Kromhout via http://members.home.nl/anke.schaper/


zonder
Kromhout 1-RE-0 van ca. 15 PK met de bolle gloeikop.
Afbeelding Archief Han Mannaert. (groter formaat)




Gloeikop-, middeldruk-motoren type M
Vertikale tweetakt gloeikopmotoren (vaak) voorzien van aangebouwde keerkoppeling. Productie 1913-1939
Naar men zegt tot ca. 1923 gebouwd met een platte gloeikop, daarna met de bekendere bolle helm. Deze bolle kop had een beter rendement waardoor het vermogen met ca. 6-10% steeg. Soms zijn oudere motoren van de 'nieuwe' gloeikop voorzien. De vermogensopgaves op de motor kunnen daardoor onjuist zijn. De navolgende opgaves gelden voor de bolle helm.
M-00 1 cilindermotor 8 ePK bij 600 tpm. Gewicht 750 kg.
M-0 1 of 2 cilinders (1M0, 2M0), 15 ePK per cilinder bij 500 tpm, 1050 en 1780 kg zwaar.
M-1 1 of 2 cilinders (1M1, 2M1), 22 ePK per cilinder bij 440 tpm, 1970 en 2600 kg zwaar.
M-2 1 of 2 cilinders (1M2, 2M2), 30 ePK per cilinder bij 390 tpm, 2300 en 3250 kg zwaar.
M-3 1,2 of 3 cilinders (1M3, 2M3, 3M3), 40 ePK per cilinder bij 350 tpm, 3210, 4640 en 7215 kg zwaar.
M-4 1,2,3 of 4 cilinders (1M4, 2M4, 3M4, 4M4), 50 ePK per cil. bij 320 tpm. 4310, 6370, 12100, 23000 kg.
4M-5 4 cilindermotor 280 ePK bij 240 tpm. 19200 kg zwaar.
M-6 4 of 6 cilinders (4M6, 6M6), resp. 320 en 480 ePK bij 240 tpm. 23000 en 36000 kg zwaar.
Bronnen: Han Mannaert, kustvaartforum.com, enz.


De RO en middeldrukmotoren zijn vanaf 1912 ook gebouwd door D.K.M., Deutsche Kromhout Motoren Fabrik, te Brake, Oldenburg, Duitsland.
Dit kwam tot een einde toen de fabriek in 1929 op eigen initiatief Hogedrukmotoren (onder de naam Kromhout?) gingen bouwen en verkopen.



Tweetakt hogedruk-motoren type K en KS
Vertikale tweetakt hogedruk voorkamermotoren, met druksmering. K1 en K2 handstart met decompressie, overigen luchtstartend. In productie vanaf 1931. Aantal cilinders 1-4, vermogens 6,5 tot 200 PK.
De KS1, verkrijgbaar in 1 en 2 cilinder uitvoering was 6½ PK per cilinder en draaaide 850 tpm.
De KS2 was verkrijgbaar met 1 t/m 4 cilinders en leverde 10 pk bij 600 tpm.
De KS3 was verkrijgbaar met 2 t/m 4 cilinders en leverde 20 pk bij 500 tpm.



Tweetakt hogedruk-motoren type B en S
2 tot 6 cilinder motoren van ca. 66 PK per cilinder. Voorloper van het type H en HS
Productfolder via Stadsarchief Amsterdam





zonder
Kromhout 6-H-5 van ca. 450 PK bij 320 tpm. Een dergelijke motor stond in het mvs Prins Bernhard uit 1938 voor N.V. Gemengd Bedrijf Vaartuigendienst Suriname, Paramaribo. Volgens de beschikbare gegevens zijn er maar twee exemplaren 6H5 gebouwd (Bron: Han Mannaert)
Afbeelding: Oliemotoren, Vereniging Krachtwerk Amersfoort 1934. (groter formaat)


Tweetakt hogedruk-motoren type H en HS
Men kende 1 t/m 4 cilinder motoren van 26-200 PK. De productie:= liep van 1926 tot 1956. De basis voor dit ontwerp vormde het type M.
Bron: onder meer productfolder via Stadsarchief Amsterdam

De HS2 was er in 1 en 2 cilinder uitvoering en leverde 30 pk per cilinder bij 390 t.p.m.
De HS3 was er in 1 en 2 cilinder uitvoering en leverde 40 pk per cilinder bij 350 t.p.m.
De HS4 was er in 2, 3 en 4 cilinder uitvoering en leverde 50 pk per cilinder bij 320 t.p.m.
De HS5 was er in 4, 5 en 6 cilinder uitvoering en leverde 70 pk per cilinder bij 300 t.p.m.
Opgegeven toerentallen zijn mogelijk niet de maximale toerentallen.





Viertakt blokmotor type LW, LS, LSV, LSK
Gardner licentie. Directe inspuiting, 10-12-15 pk per cilinder bij 1000 - 1200 - 1500 tpm, 2 t/m 6 cilinders + 8 cilinders. Blokmotor met gegroepeerde cilinderkoppen en naar men zegt ook cilinders, hd-brandstofpompen. Vanaf 1932 met tussentijdse verbeteringen geproduceerd tot in de jaren vijftig. Als type LSV en LSK; resp. stationair vaste opstelling en stationair scheepsuitvoering met keerkoppeling.
Bron: Han Mannaert.




Tweetakt blokmotor type A-190
Blokmotor met gescheiden cilinderkoppen. ca. 50 pk per cilinder bij 480 tpm. 2 t/m 6 + 8 cilinders. Vanaf 1950 slechts kort in productie geweest.



Watergekoelde viertakt motor type F-240
Viertakt blokmotor met gescheiden cilinderkoppen. 3,4,6 en 8 cilinders, 62,5 pk per cilinder bij 750 toeren per minuut. Toerental bereik 600-900 tpm. De motor wordt met gecomprimeerde lucht gestart en is niet omkeerbaar. De motor is tevens verkrijgbaar met oplading als FD-240 met een vermogen van 80 pk per cilinder en met drukvulling en nakoeling als FHD-240 met 100 PK per cilinder. De types met oplading bezitten twee inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder. De motoren zijn vanaf 1953 tot 1968? in productie geweest.
Bron: Originele productfolder. Oliemotoren, C. Noorlander, uitg. Born, Assen




Viertakt dieselmotor type G/GS 108
Blokmotor met gegroepeerde cilinderkoppen in 3, 4, 6 en 8 cilinders met 13 PK per cilinder bij 1300 tpm. Voorloper van de TS117. Boring x slag 108 x 152,4 mm, verder gelijk aan deze.
Bron: Originele productfolder.




Viertakt dieselmotor type TS 117
Blokmotor met gegroepeerde cilinderkoppen in 3, 4, 6 en 8 cilinders met 17,5 PK per cilinder bij 1500 tpm. Motor met directe inspuiting en holle zuigerbodem. Electrisch of met luchtstartmotor startend. Veelal tevens voorzien van een handstartinrichting met decompressie mechanisme. Boring x slag: 117,5 x 152,4 mm.
Bron: Originele productfolder.




Viertakt blokmotor type TV
Variant van de TS-117 in V-vorm en met oplading. Productie vanaf 1962. Drie types de TV(D/HD)117, TV(D/HD)120 en de TV(D/HD)128 mm. TVD = met drukvulling, zonder lucht-tussenkoeler. TVHD = met drukvulling en lucht-tussenkoeler.
In scheepsuitvoering: 8- en 12 cilinders, 165 tot 513 PK bij 1500 tot 1800 omw. min.
type-cil
TV
TVD
TVHD
117-8



117-12



120-8
165-191 pk
205-235 pk
238-286 pk
120-12
248-285 pk
309-350 pk
357-429 pk
128-8



128-12

360


VMF/Stok-Werkspoor heeft na de overname van Kromhout de productie van de FA-240, TV-120, de TV-128 en de TS-117 nog enige tijd voortgezet.









Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken