top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Werkspoor motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Een Werkspoor A-frame motor van voor 1915.
Afbeelding: Vereniging Krachtwerk Amersfoort. Via Delpher.nl. (groter formaat)


zonder
2 cilinder Werkspoor type TM?? 262. Bouwjaar: 1945. Vermogen 150 apk. (110 kW) bij 500 r.p.m. Jammer dat de machinekamer geen totaal opname toestond.
T= trunkzuiger
M= enkelwerkend 4 takt
A= A-frame motor
F= keerkoppeling
S= omkeerbare motor
B= drukvulling
26 = boring 260 mm
2= aantal cylinders
Bron:'Oliemotoren', C. Noorlander, uitg. Born 1962.
De motor is dus waarschijnlijk een TM?S 262 of TM?F 262 en geen TMFS 262, zoals een bepaalde bron ons wilt doen geloven!
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Een ander stukje van deze motor.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Reclame van rond 1960 voor Werkspoor Amsterdam.
Bron: Oliemotoren (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)


zonder
De Werkspoor RUB 1612. Verklaring afkorting:
R = Ricardo wervelkamer
U = V-vorm
B = met oplading
H = met nakoeling
12 = cilinder diameter 120mm
16 = aantal cilinders
Bron: Oliemotoren (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)


zonder
De omkeerbare Werkspoor TMABS 3910 is goed voor 2100pk bij 275tpm.
Verklaring afkorting:
T = trunkzuiger
M= enkelwerkend 4-takt
A= A-frame constructie
B= oplading
S= omkeerbare scheepsuitvoering.
39 = cilinder diameter 390mm
10 = aantal cilinders
Bron: Oliemotoren (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)


zonder
De Werkspoor TMAS 278 is een 8 cilinder met een cilinderdiameter van 270mm. Hij levert 580pk bij 375tpm.
Bron: Oliemotoren (5de druk), uitg. Born. (groter formaat)


zonder
De Werkspoor Maybach type GO4. Een 6 cilinder van 150 PK bij 1400 t.p.m.
Bron: Oliemotoren, Vereniging Krachtwerk, Amersfoort 1934. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken