top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wärtsilä motoren

Deel 2



Naar Menu motoren.


zonder
Een Wärtislä SACM UD25 V12 M5D deze levert 1000 pk bij 1650 toeren
en werd in 2001 gebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Voorzijde van een 1000 pk Wärtislä SACM UD25 V12 M5D. Opvallend vind ik de aanwezigheid van een extra oliecirculatiepompje op deze motoren.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Oliedrukmeters voor motor en keerkoppeling, plus een uitlaattemperatuurmeter.
Opvallend is de aanwezigheid van een extra motor- en keerkoppelingbediening in de machinekamer.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Aan de voorzijde van de motor bevinden zich ondermeer de bekende hydrauliekpomp en een 'ouderwetse' Bosch gelijkstroomdynamo.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Naar men zegt, is de motor nog een ontwerp van Moteur Poyaud van de Société Surgèrienne de Construction Mécanique (SSCM) SSCM en daarmee ook Poyaud gingen in 1975 over in handen van Société Alsacienne de Construction Mécanique (SACM). In 1989 komt SACM in handen van Wärtsilä. Genoemde motor kwam zodoende als Wärtsilä SACM op de markt.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Een Reintjes keerkoppeling WAF542L met een reductie van 4,45 op 1 zorgt voor de koppeling met de schroefas.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 oktober 2013. (groter formaat)


zonder
Wärtislä SACM UD25 V12. Op deze foto kan men duidelijk het gebruik en de gevolgen van een open vliegwiel zien. Boven het vliegwiel de nakoeler.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Stuurboord aanzicht van voorgaande motor die uit 1996 stamt. De motor levert 1000pk en zal dus waarschijnlijk ook de toevoeging M5D dragen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Bij de motoren die ik onderhanden heb gehad moest je nog bij de zijkanten van de brandstofpompen kunnen om het brandstofsysteem te kunnen ontluchten. Hoe men dat hier op lost is me niet bekend.
Let op het 'logo'tje' op de kleppendeksels; ik kan het niet thuis brengen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Een Wärtislä SACM UD25 V12 M4D. Deze motor stamt uit 2002 en levert ca. 900pk bij 1650 toeren. Opvallend verschil met M5D is er niet.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een mooie opstelling zo met de meters en bediening op ooghoogte. Achter de motor hangt een grote scheepsbel, die zal geen functie hebben, mag ik aannemen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Zicht op de nakoeler waarmee de inlaatlucht gekoeld wordt. Op de voorgrond de keerkoppeling; zo te zien een Reintjes.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 juli 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken