top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wärtsilä motoren

Deel 1



Naar Menu motoren.


zonder
Een Wärtsilä motor bouwjaar 1998; 1000 pk sterk.
Nadere type aanduiding was niet bekend, mogelijk is het een 6L 20.
Foto: René te Pas. Nijkerk13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De voorzijde van deze 6 cilinder Wärtsilä. Vooraan in beeld de tegenwoordig onmisbare hydrauliek pomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk13 mei 2011.(groter formaat)


zonder
Een Wärtsilä van het type 6 L 20. Vermoedelijk een gemoderniseerd broertje van de motor hier boven. De motor is 1278pk sterk.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht 2012. (groter formaat)


zonder
Een 12 cilinder Wärtislä SACM motor van het type UD25 V12 M5D. De motor levert 1100pk en werd in 2003 gebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Deze motor is voorzien van oplading met nakoeling. De nakoeling, rechts nog net te zien, bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor. Het inlaatspruitstuk heeft een opvallende vormgeving.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Turbo's en brandstofpompen vinden een plaatsje tussen de cilinderkoppen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 februari 2012. (groter formaat)


zonder
De motor van achteraf gezien. Onderaan de warmtewisselaar.
Foto: René te Pas. Nijkerk 11 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Wärtislä SACM UD25 V12 M5D.
Ander schip zelfde type motor echter afgesteld op 1000pk bij 1650tpm en vijf jaartjes ouder. De motor stamt uit 1998. Links de voorzijde van de motor met de hydrauliekpomp, meters en startslot.
Foto: René te Pas. Nijkerk 25 juli 2012. (groter formaat)


zonder
Opvallend vind ik ook dat men in combinatie met turbo's erg vaak droge luchtfilters gebruikt. Vermoedelijk om te voorkomen dat er een olieneerslag in de luchtcpressor ontstaat. Bij deze luchtfilters lijkt het filterdoek op de rol geleverd te worden.
Foto: René te Pas. Nijkerk 25 juli 2012. (groter formaat)


zonder
Links de achterzijde van voorgaande motor met linksonder in beeld de keerkoppeling. Opvallend is de vrij kleine startmotor (middenonder) en het gebruik van een geheel open starterkrans. In het midden de luchtkoeler.
Foto: René te Pas. Nijkerk 25 juli 2012.(groter formaat)


zonder
Een Wärtsilä UD 25 V 12 M5D, 1100 pk.
De motor is voorzien van twee turbo's en een nakoeler.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht 12 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Het zicht op de achterkant van de motor en de keerkoppeling.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht 12 januari 2012. (groter formaat)

zonder
De machinekamer van de duwboot 'Veerhaven IV' 'Neushoorn' (foto's) tijdens de opbouw. Het schip is uitgerust met drie Wärtsilä motoren van het type 8L20 CCRN2. Deze motoren leveren elk 1876pk bij 1000 omwentelingen per minuut.
Foto: Jan Meppelink, Zwijndrecht 15 februari 2013. (groter formaat)

Naar Deel 2.


Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken