top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Volvo type D 16



Naar Menu motoren.


zonder
Vers van de pers verscheen aan het eind van zijn eerste reis deze motor voor de lens. Het is een Volvo D16c MH. De inbouw werd verzorgd door Groeneveld in Sliedrecht. De motor is afgesteld op 750pk bij 1900 toeren (onderbroken vermogen).
Opvallend is het handige lekbakje onder de brandstoffilters bij deze motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)


zonder
De voorzijde geeft ons een kijkje op het luchtfilter met daar achter een ingekapselde turbo. Opvallend is de zilveren isolatie rond de luchtleiding die naar de achterzijde van de motor voert. Zoals men op de foto hiervoor en hierna kan zien is daar de luchtkoeler geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)


zonder
De achterzijde van de motor met de nakoeler, waarop de noodstop geplaatst is. In de linkerbeneden hoek kan men op de koppeling nog net zien dat we met een Reintjes te maken hebben.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 6 december 2012. (groter formaat)


zonder
Deze Volvo Penta D16 MH levert 550 pk bij 1800 tpm. Hij heeft een plaatsje gekregen in het 750 ton grootte vrachtschip 'Memento'. Het grote verschil in vermogen met het voorgaande model zit hem hoofdzakelijk in de afstelling van de brandstofpompen en het maximale toerental.
De bakboordzijde van voor gezien.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 3 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Volvo Penta D16 MH; stuurboordzijde van voor gezien.
Prominent in beeld (in het zwart) de turbo-charger,
met het daar bij behorende isolatiewerk (in zilver).
Foto: René te Pas. Nijkerk, 3 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Twee D16C MH motoren van 550pk bij 1800 tpm  verzorgen de voortstuwing van het motorvrachtschip Wilhelmina (1543t). De motoren werden in 2008 ingebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2012. (groter formaat)


zonder
De moderne scheepsdiesel krijgt steeds meer kunststofdelen en steeds meer kabeltjes. Ook worden de motoren steeds vaker op trillingsdempers geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2012. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken