top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Stork motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Een Stork-Ricardo van het type R153. 85 pk 1000 tpm. Gewicht ca. 1700 kg. De motoren van het type R15 zijn ontworpen om met dieselolie gekoeld te worden. De dieselolie werd via een radiateur met lucht of via warmtewisselaar met buitenwater, gekoeld. Voordelen waren geen antivries, geen vervuiling van de koelruimtes en kleine koelruimtes in de cilinderkoppen. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor het spoorwegbedrijf al waar de brandstofkoeling het gebruik van een aparte koelvloeistoftank overbodig maakte.
(Met dank aan G. Huigen, Stork Hengelo/Zwolle)
Foto: Jan Meppelink, 23 mei 2007. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op de tuimelaars van deze motor.
Foto: Jan Meppelink, 23 mei 2007. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van een R153.
Foto: Jan Meppelink, 23 mei 2007.(groter formaat)


zonder
Een Stork type Ro158k. Deze motor levert 344pk bij 1000 tpm.
De motor is voorzien van oplading met nakoeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 2 september 2011. (groter formaat)


zonder
De Ro158k is pas enige tijd na de R158 op de markt verschenen, het systeem met brandstofkoeling lijkt men verlaten te hebben.  Op de (voor)grond de warmtewisselaars. De motor stamt uit 1963.
Foto: René te Pas. Nijkerk 2 september 2011. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op de dubbele koelwaterpomp.
Op de achtergrond ziet men de nakoeler voor de inlaatlucht.
Foto: René te Pas. Nijkerk 2 september 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens een Stork Ricardo Ro 158 K. Deze staat in de boeken als 365pk sterk. Geheel rechts voor ziet men een forse gelijkstroom dynamo.
Foto: Jan Meppelink, Delft 22 februari 2012. (groter formaat)


zonder
De motor van achteraf gezien.
Foto: Jan Meppelink, Delft 22 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Zo eenvoudig als de ene kant er uit ziet, zo ingewikkeld is de andere zijde. Helemaal links: de inlaatluchtkoeler en rechts op de voorgrond de koelwaterpompen.
Foto: Jan Meppelink, Delft 22 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Een Stork type AR21. Deze motor levert 132 pk bij 620 tpm. Het bouwjaar is 1956. De motor staat in de Luxe-Motor 'Zuid-Holland' van Scouting Alphen a.d. Rijn.
Foto: Jan Meppelink, 23 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een schildje met het fraaie logo van Stork, het serienummer en het bouwjaar.
Foto: Jan Meppelink, 23 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een schildje van een Stork AR 213. Dit plaatje vermeldt slechts het octrooinummer.
Foto: Jan Meppelink, 23 april 2007.(groter formaat)


zonder
In een ander schip met de naam 'Zuid-Holland' staat eveneens een Stork, dit maal een AR215 nr. 8080 uit 1961. Deze is 235pk sterk.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 17 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Stork van het type AR216.
De motor levert 282pk bij ca. 480 tpm en stamt uit 1959.
Foto: RenÉ te Pas. Nijkerk, 19 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Het achteraanzicht.
Foto: RenÉ te Pas. Nijkerk, 19 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Stork, vermoedelijk type AR214 met nr. 7081 uit 1959.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van deze Stork diesel
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De motor vanaf de voorzijde gezien.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Het licht is er echter vrij schaars, tenminste voor een camera.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Deze Stork BR218 levert 376pk bij 650 toeren per minuut. De motor weegt 8400 kg en is uitgerust met een Ricardo wervelkamer. Boring en slag 210 x 300. Bouwjaar 1963 en natuurlijk omkeerbaar.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Dit type was vanaf 5 cilinders ook leverbaar met oplading. De BRo215 leverde 320 pk. De BRo216 leverde 384 pk en de BRo218 leverde 512 pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Stork type BR218. Zoals gebruikelijk bij grote motoren staan de hoge druk brandstofpompen direct bij de bijbehorende cilinder. Bij dit type motor ligt de nokkenas zelfs zo hoog, dat de pompen naast de koppen staan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Van deze zijde gezien geen opvallend verschil in uiterlijk,
toch levert deze DR 216 378pk, tegen de BR 216 282pk.
Foto:  Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht 19 februari 2013. (groter formaat)


zonder
Stork was misschien bekender als bouwer van grote scheepsmotoren voor de zee- en kustvaart. Hier een motor van 9000pk bij 118 t.p.m.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
De proefstand bij Stork met achteraan een motor van 11.500pk bij 118 omwentelingen per minuut. Niet iets wat men in een binnenvaartschip ooit tegen zal komen.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Stork is ook bekend van hun samenwerking met Werkspoor. Een 8 cilinder Stork Werkspoor met oplading. De motor is 1000 pk sterk.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht 17 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Stork Werkspoordiesel van het type 9FHD240
Bouwjaar 1985, 1520 pk bij 825 tpm.
Foto: Jan Meppelink, 21 januari 2011. (groter formaat)


zonder
Een advertentie uit het boek 'Oliemotoren' van C. Noorlander (5de druk) uitgegeven door uitgeverij Born te Assen. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken