top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scania



Naar Menu motoren.


zonder
Een 108pk zes cilinder Scania DR7 uit 1955.
Foto: Pieter Klein, Meppel, 10 jini 2010. (groter formaat)


zonder
De Scania D8 kwam men in de jaren zeventig nog vrij geregeld tegen bij de kleine beroepsvaart. De motor levert ca. 130pk bij 2000tpm.
Veel schippers draaiden hem echter op maximaal 1800 tpm, dus ca. 120 pk, met een reductie van 3:1 gaf dat maximaal 600 toeren op de schroef en dat gold bij de oude garde toch echt als een bovengrens.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een zes cilinder in lijn 230 pk Scania van het type DS11 R 80.
Stuurboord vooraanzicht.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Aan de uitvoering te zien is dit een al wat oudere motor. Hij ziet er wel erg netjes uit!
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een Scania DSI 11. Deze uit 1985 stammende motor wijkt qua uiterlijk weinig af van de voorgaande DS 11. Hij levert echter wel 66 pk meer, dus 296 pk in het totaal.
Foto: René te Pas. Nijkerk 31 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De inlaatzijde van de motor. Middenonder in beeld lijkt een oliekoeler in koelwaterleiding opgenomen te zijn. Er naast lijkt nog een smerolie groffilter geplaatst te zijn.
Foto: René te Pas. Nijkerk 31 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een Scania DI 12. Deze motor, voorzien van turbo met nakoeler, levert 360 pk en stamt uit 2001. Deze DI 12 serie kent een extra code voor een bepaalde vermogensklasse. Aan het uiterlijk valt moeilijk af te leiden om welke uitvoering het precies gaat.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Voor de aandrijving van deze roerpropeller wordt een Scania DI 12 44 in de variant M 02 E gebruikt. De motor levert 409 pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 1 juli 2013. (groter formaat)


zonder
De ruimte rond de motor laat geen echt mooie overzichtsfoto's toe.
Foto: René te Pas. Nijkerk 1 juli 2013. (groter formaat)


zonder
Als men goed kijkt is de aandrijfas van de propellerunit te zien. Wat het ding hier rechts op de voorgrond is, is me niet bekend.
Foto: René te Pas. Nijkerk 1 juli 2013. (groter formaat)


zonder
Een Scania van het type DS 14 40 uit 1986. De motor is goed voor 383pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een 600 pk Scania uit 2010. Het betreft hier een 8 cilinder V motor met twee turbo's voorzien van nakoeling. Volgens mijn gegevens moet het dan om een DSI 16 gaan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Ook de DSI 16 serie kent weer diverse uitvoeringen, afstellingen en toelatingscertificaten. Het type nummer wordt daarom nog gevolgd door een extra code. De extra code van dit exemplaar is ons niet bekend.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Ook deze motor is flexibel opgesteld. Terwijl ook vroeger alle krachten al door de keerkoppeling opgevangen moesten worden, gebruikte men voor de motor toch niet zulke dunne fundatiebouten als tegenwoordig.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Ook dit lijkt een DSI16. Deze motor heeft een plaatsje in het mvs Reinod 15 gevonden.
Foto:Jan Meppelink, Maashaven Rotterdam, 6 april 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken