top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


MWM motoren type 348



Naar Menu motoren.

De MWM RH 348 is een directomkeerbare viertakt dieselmotor met directe inspuiting.
De cijfer-lettercodes staan voor:
T = met oplading
R = ruwolie motor
H = hoge druk motor
3 = derde ontwikkelingsserie
48 = zuigerslag in cm
S = scheepsuitvoering?
U = omkeerbaar


zonder
De MWM RH 348 SU is een motor zonder turbo.
De zes cilinder komt daarmee op 500 pk bij 375 toeren per minuut.
Foto: René te Pas, Nijkerk, december 2011. (groter formaat)


zonder
Het bouwjaar van deze motor is 1955. Het kleppensmeerapparaat heeft een plaatsje boven het inlaatspruitstuk gekregen.
Dat lijkt een modificatie die alleen op deze motor toegepast is.
Foto: René te Pas, Nijkerk, december 2011. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van de MWM RH 348 SU.
Dit uit 1955 stammende motorschild vermeldt nog steeds dat MWM voortgekomen is uit de afdeling stationaire motoren van Benz.
Foto: René te Pas, Nijkerk, december 2011. (groter formaat)


zonder
Tot slot nog de uitlaatzijde van deze motor. De uitlaat blijkt watergekoeld te zijn.
Aan deze zijde heeft ook de oliekoeler een plaatsje gevonden.
Foto: René te Pas, Nijkerk, december 2011. (groter formaat)


zonder
Ook dit is een RH 348 SU. Deze lever echter 580 pk bij 375 toeren per minuut. De motor is wel negen jaar jonger dan de voorgaande.
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
De in 1964 gebouwde motor levert 80pk meer dan de in 1955 gebouwde motor. Beiden zonder turbo, beiden 6 cilinders, beiden 375 tpm. Het enige verschil dat ik op de foto's kon ontdekken waren een paar smeerolieledinkjes. Zou de 500 pk soms 'teruggeschroefd' zijn in verband met de aanpassing aan een reeds bestaande schroef bijvoorbeeld?
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
De twee olieleidingen die bij A bevestigd zijn, kon ik bij het oudere model niet terug vinden. Bij B ziet men de hydraulische sturing voor de kleppen van de aanzetbeweging.
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
Het centraalsmeerapparaat dat de smering van de hoofdlagers verzorgd staat bij deze motor op een meer gebruikelijke plaats.
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
De uitlaatzijde van de motor met een forse oliekoeler. Daaronder ziet men de aansluitingen van de centraalsmeringolieleidinkjes (O).
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
Er wordt hier flink gepoetst en geschilderd; helaas kan men nog niet overal bij.
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
De cilinderkoppen met bij S de aanzetkleppen (startluchtventielen).
Foto: René te Pas, Nijkerk, april 2014. (groter formaat)


zonder
MWM TRH 348 SU uit 1956. Deze 6 cilinder viertaktmotor met turbo levert 750 pk bij 375 toeren per minuut. Helaas laten niet alle machinekamers genoeg ruimte voor het maken van mooie overzichtsfoto's.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 14 november 2011. (groter formaat)


zonder
Deze zes cilinder stamt uit 1956 en is op enkele punten aan de moderne tijd aangepast. Enkele bedienigseenheden worden nu hydraulisch aangestuurd.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 14 november 2011. (groter formaat)


zonder
De motoren zijn gebouwd als omkeerbare motor. Na een zwaarwichtig vliegwiel van maar liefst 1 ton volgt een Reintjes steunlager.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 14 november 2011. (groter formaat)


zonder
Het rijtje tuimelaars. Zoiets moet men in beweging gezien en vooral ook gehoord hebben. Hier een impressie op Youtube.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 14 november 2011. (groter formaat)


zonder
Deze MWM TRH 348 SU uit 1962 werd in 1963 op de werf van Schurenstedt, Bardenfleth in Duitsland in het nieuwgebouwde mvs 'Warfleth' geplaatst. Het schip vaart thans (2013) als 'Helena Nelly' met schipper Heuvelman uit Duisburg.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
Het mvs Helena Nelly waar deze motor in staat mag dan een schip zijn van over de tachtig meter, toch moet men in een hoekje kruipen
om alle zes de cilinders in beeld te krijgen.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
De mechanische toerenteller toont duidelijk de sporen van ouderdom. De rest is echter zo goed verzorgd dat de ouderdom van de motor er niet uit af te leiden valt.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
Diverse ingebouwde eenheden aan de voorzijde van de motor geven een komen en gaan van diverse leidingen.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
De rood koperen waterleidingen fraai gepoetst en details mooi met rood opgefleurd; dan snap je niet waarom men de machinekamer 'de vetkuil' noemt.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
Het smeren van de tuimelaars is gemoderniseerd. Nu hoeft de schipper tenminste niet om de paar uur 36 smeerpunten van wat olie te voorzien.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
Vier van de zes hoge-druk-brandstofpompen en het centraalsmeerapparaat tot slot.
Foto: René te Pas, Nijkerk, januari 2013. (groter formaat)


zonder
Nog een motor van het zelfde type staat sinds de bouw in 1963 in het motorvrachtschip 'Zephir' (eni-03110554).
Links onder de belangrijkste meters. Ze meten de druk van het oliesysteem, voor en na de filter, van de turbo en van de koelwatersystemen.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 22 september 2011. (groter formaat)


zonder
De motor werd zo te zien nog onlangs weer eens flink opgepoetst.
Men ziet hier ondermeer de brandstofpompen en het centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 22 september 2011. (groter formaat)


zonder
Bij grote motoren gaat er heel wat olie door het blok. Een electrische pomp voorkomt een lamme arm, maar een vleugelkleppomp staat wel paraat.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 22 september 2011. (groter formaat)


zonder
Een 8 cilinder versie van de MWM TRH 348 SU uit 1959. Deze motor levert 1050 pk bij 375 toeren. De bediening van de omkeerbeweging is inmiddels omgebouwd naar een hydraulisch systeem.
Foto: René te Pas, Nijkerk, maart 2012(groter formaat)


zonder
Het smeerapparaat dat de smering van de hoofdlagers verzorgd. Daar achter een Bosch brandstofpomp.
Foto: René te Pas, Nijkerk, maart 2012 (groter formaat)


zonder
De turbo van de 8 cilinder TRH 348 SU.
Foto: René te Pas, Nijkerk, maart 2012 (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken