top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



MTU Type 4000



Naar Menu motoren.


zonder
Een MTU 8V 4000 M60R. Dit fraaie product van de Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH levert 950 pk bij circa 1600 toeren. De motor staat op rubbers; de keerkoppeling is vast opgesteld. Samen wegen ze rond de 5750 kg en stuwen het 1085 ton grote mvs Helena Cora voort.
Foto: René te Pas, Nijkerk februari 2013. (groter formaat)


zonder
Deze 8 cilinder V-motor heeft de uitlaatzijde aan de 'binnenkant' ook de luchtkoeler ligt daar ergens verstopt. De motor werkt volgens het common-rail principe.
Foto: René te Pas, Nijkerk februari 2013. (groter formaat)


zonder
Voor aan de motor bevinden zich een batterij filters. Het 'vat' bovenop is een centrifugaal reiniger. Voor de rest roepen de moderne motoren steeds meer vragen bij me op.
Foto: René te Pas, Nijkerk februari 2013. (groter formaat)


zonder
De voorzijde van de motor  met de inlaatlucht filter. De rechthoekige kast die men daar onder tegen de motor ziet zitten stuurt het verbrandingsproces van deze motor.
Foto: René te Pas, Nijkerk februari 2013. (groter formaat)


zonder
Ondanks de 7 werkzame jaren die de motor er op heeft zitten, ziet de motor er uit als nieuw. Zelfs de turbo lijkt pas geschilderd (en dat is misschien ook wel zo).
Foto: René te Pas, Nijkerk februari 2013. (groter formaat)


zonder
Eveneens een MTU 8V 4000 deze levert echter 1150 pk en stamt uit 2007.
Foto: René te Pas, Nijkerk juli 2013. (groter formaat)


zonder
Het instrumentenpaneel bevat één display en de nodige knopjes. Zo te zien bezit de kast aansluitingen voor externe diagnose apparatuur.
Foto: René te Pas, Nijkerk juli 2013. (groter formaat)


zonder
Was de werking van een ouderwetse diesel bijna met het blote oog te volgen, tegenwoordig voltrekt zich allerlei geheimzinnigs in diverse kabeltjes en leidingen of daarmee de bedrijfszekerheid gediend is, laat ik maar in het midden. Het ronde 'ding' midden op de foto schijnt de brandstofpomp te zijn.
Foto: René te Pas, Nijkerk juli 2013. (groter formaat)


zonder
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het linker slakkenhuis de uitlaatgasturbine, terwijl de rechter de inlaatluchtcompressor is.
Foto: René te Pas, Nijkerk juli 2013. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken