top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


MTU Type 2000



Naar Menu motoren.


zonder
MTU staat voor Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH
De bakboordzijde van de MTU 12V 2000 in het motorvrachtschip Tunica (1078 ton). Het motorschildje vermeldt 600kW (816pk) bij 1800 rpm. Het is 12 cilinder V motor. Voorzien van oplading en nakoeling.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
De stuurboordzijde van deze motor. De motor is opgesteld op rubbers. Daarachter volgt een vast opgestelde keerkoppeling. De nakoeling lijkt in het inlaatspruitstuk verwerkt te zijn.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
De ontwikkelingen staan niet stil en ik heb ze helaas niet allemaal kunnen volgen. Daarom kan ik er alleen maar naar gissen wat deze drie 'eenheden' zijn. Ik vermoed dat ze de afvoer van cartergassen, zijnde een mengsel oliedampen en verbrandingsgassen, verzorgen. Via een leiding boven op de motor zijn ze namelijk gekoppeld op de luchtinlaten van de motor.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
Hier ziet U rechts de turbo, links het luchtfilter, daartussen een verloop met de aansluiting van de cartergasafvoer (denk ik).
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
Een hydraulische keerkoppeling. Vermoedelijk een Reintjes. Boven op bevindt zich een blok waarmee door electrische bekrachtiging de koppeling geschakeld wordt.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
De voorzijde met de hydrauliekpomp.
Het heeft er alle schijn van dat hier onlangs iets gemodificeerd is.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
De huidige eisen ten aanzien van warmte- en geluidsontwikkeling door motoren hebben duidelijk hun weerslag. De knaldemper evenaart bijna de motor in omvang.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
Boven op de motor bevindt zich een stevig dicht geschroevde kast. Gezien het aantal kabels wat daar naar binnen gaat, mag men aannemen dat daarin de nodige electronica ondergebracht is.
Foto: René te Pas, Nijkerk januari 2013. (groter formaat)


zonder
De MTU 12V 2000 van het motorvrachtschip Marianne-H uit Dordrecht gezien vanaf bakboord voorzijde. Deze motor heeft als bouwjaar 2005.
Foto: René te Pas, Nijkerk mei 2013. (groter formaat)


zonder
De motor gezien vanaf bakboord voor. De luchtfilters zijn in het ooglopend. Tegenwoordig worden er vrij veel luchtfilters gebruikt die omwikkeld zijn met een laag filtermateriaal. Deze laag moet het ergste vuil tegenhouden.
Foto: René te Pas, Nijkerk mei 2013. (groter formaat)


zonder
Vliegwielzijde van de motor, welke, zo te zien, gevolgd wordt door een Reintjes keerkoppeling.
Foto: René te Pas, Nijkerk mei 2013. (groter formaat)


zonder
Links is een warmtewisselaar/oliekoeler zichtbaar en aan de rechter kant zit een centrifugaal smeeroliefilter.
Foto: René te Pas, Nijkerk mei 2013. (groter formaat)


zonder
De MTU 12V 2000 in ms Endeavour (1205 ton). Het type nummer van deze motoren wordt vaak gevolgd door een extra code welke iets zegt over de uitvoering of afstelling. Dit zou een M61 kunnen zijn.
Deze beschikt over 816 pk continu vermogen bij 1800 tpm.
Foto: René te Pas, Nijkerk maart 2012. (groter formaat)


zonder
De motor is op rubbers gezet en aan de voorzijde bevindt zich een hydrauliek pomp.
Foto: René te Pas, Nijkerk maart 2012. (groter formaat)


zonder
Het luchtinlaatfilter met daarachter de turbo.
Foto: René te Pas, Nijkerk maart 2012. (groter formaat)


zonder
Een 12 cilinder 900pk MTU-diesel vanaf stuurboord voor gezien. Het gaat hier waarschijnlijk ook om een 12V 2000. De aanvullende code is echter niet bekend.
Foto: René te Pas, Nijkerk juni 2011. (groter formaat)


zonder
Bovenstaande motor van stuurboordachter gezien.
Foto: René te Pas, Nijkerk juni 2011. (groter formaat)


zonder
en de bovenzijde van vooraf gezien.
Foto: René te Pas, Nijkerk juni 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken