top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorkasten en kisten



Naar Menu motoren.


zonder
De motorkast voor een twee cylinder luchtgekoelde Petter diesel ankerliermotor
aan boord van sleepschip Noortje.
Foto: Leo Schuitemaker, september 2007. (groter formaat)


zonder
Voor het aanslingeren van de motor is het noodzakelijk dat zowel het deurtje in de zijwand, als de klep aan de bovenzijde geopend worden. Achter de eerste zit de brandstofregeling, onder de tweede zitten de decompressiehandels en het tankje.
Foto: Leo Schuitemaker, september 2007. (groter formaat)


zonder
Een blik op deze luchtgekolde dieselmotor.
Foto: Leo Schuitemaker, september 2007. (groter formaat)


zonder
Een motorkast van een zijschroefinstallatie. In de kast een liggende Deutz. De koppeling en de kettingoverbrenging bevinden zich links in de uitbouw aan de motorkast. Op het bovendeksel van de motorkast een opening waardoor de koelwaterdamp kan ontwijken. Deze kastvorm scheen karakteristiek voor de Deutz motoren te zijn.
Foto: Han Visser, Zwolle, februari 2007. (groter formaat)



zonder
De voorkant van de Deutz motoromkasting.
Foto: Han Visser, Zwolle, februari 2007. (groter formaat)


zonder
De motor van een fors ankerlier op een sleepschip. De kast dient niet alleen ter bescherming tegen weersinvloeden. Het maakt het werken rond het ankerlier als met ankert of ankerop gaat een stuk veiliger.
Fotograaf: Onbekend, Bron: Nationaal Archief ©: onbekend. (groter formaat)


zonder
Op sleepschepen is de motor niet alleen gedienstig bij het ankeren, ook wanneer men zo een schip een eind moet verhalen, is men blij niet alleen op duurzame spierballen energie aangewezen te zijn.
Fotograaf: Onbekend, Bron: Nationaal Archief ©: onbekend. (groter formaat)


zonder
Een houten motorkast in de strekerveldschuit 'Rinus'
et daarin een Lister Junior diesel.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Een klassiek model motorkast eveneens in een strekerveldschuit.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een houten motorkast van plaatmateriaal in een Langedijker Rondkontmotorschuit.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk, mei 2011. (groter formaat)


zonder
De stalen motorkast van Langedijker Rondkontmotorschuit 'Ahoy'.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk, mei 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken