top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse motoren s



Naar Menu motoren.


zonder
Société Alsacienne de Construction Mécanique uit Mulhouse(Mülhausen) Frankrijk is een oude firma, die echter pas laat met de productie van scheepsdiesels is begonnen. De huidige firmanaam is: Wärtsilä Diesel SACM. Van de afgebeelde 175 RVR ontbreken helaas nog de gegevens.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
De Zweedse twee cilinder Scantic DD2 levert 16pk. De motor stamt uit 1024.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een Sendling diesel van het type DM 5. Goed voor 6 pk bij 1500 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een Sisu diesel van het type 634.107 dsrep. De Finse fabriek in Linnavuori was de producent van Vire twee-taktmotoren, Valmet dieselmotoren en  Atlas Copco compressoren. Het is niet duidelijk wanneer de naam van de voertuigfabrikant Sisu over gegaan is op de motoren. In 2008 werd de naam Agco Sisu Power, in 2012 werd dit verkort tot Agco Power.
Foto: Jan Meppelink, Boskoop 19 december 2011. (groter formaat)


zonder
Een S.K.L. 8-NVD 48A-2U. Bouwjaar 1972, 1235 pk bij 400 tpm.
Zie ook bij Buckau Wolf en op de website van de Deutsche fotothek
Foto: Jan Meppelink, 31 januari 2008. (groter formaat)


zonder
Het machineplaatje van de 8-NVD 48A-2U leert mij dat S.K.L. staat voor Schwermachinenbau Karl Liebknecht.
In welk schip deze machine staat is mij niet verteld.
Foto: Jan Meppelink, 31 januari 2008. (groter formaat)


zonder
De cilinderkop met kleppen'deksels'.
Waarom de x-jes daarop staan is me niet bekend.
Foto: Jan Meppelink, 31 januari 2008. (groter formaat)


zonder
De omslag van de folder voor de NVD-48.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een S.K.L. 6-NVD 48-2U.
De motor stamt uit 1974 en levert 660pk bij circa 428 toeren.
Foto: Jan Meppelink, Druten 24 november 2011. (groter formaat)


zonder
De bakboordzijde van dezelfde motor.
Foto: Jan Meppelink, Druten 24 november 2011. (groter formaat)


zonder
Solo Type S 21 E 2,5 pk benzine, watergekoeld, bouwjaar 1961, Zweden. Is volgens het bordje bij de motor in gebruik geweest als scheepsmotor.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder Sterling benzinemotor in scheepsuitvoering.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Het schildje van een Sterling D2.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een 1 cilinder Steywal gloeikopmotor. De SteijWal fabriek, Rotterdam werd opgericht door Ir. Jeanette Walen en I. Steijaard en op op 1 oktober 1917 in een NV ondergebracht.
Bron Ned. Staatscourant, no 229, 1917.

Later, 1923, kwam de productie onder de Nederlandse Motoren en Machinefabriek, Rotterdam. NV. Steijwal schijnt tot circa 1925 bestaan te hebben.
Bron: diverse krantenberichten via Delpher.

Oude advertentie. Inzender: Wim de Graaf. (groter formaat)


zonder
Een 2 cilinder Steywal gloeikopmotor. De motor was 90 pk sterk en werd, rond 1916, geleverd aan de Nederlandse Marine.
Bron: De Nederlandse Industrie 1916 via Delpher. (groter formaat)


zonder
Een Stuart scheepsmotor met aangebouwde keerkoppeling.
Vermoedelijk is dit een 8 pk tweetakt benzinemotor van het type P5ME Marine 4. Bouwjaar rond 1930.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken