top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Diverse motoren C



Naar Menu motoren.


zonder
Fragment van een brochure voor de Callesen 425 CO en DO. Deze Deense motorfabrikant is in de Nederlandse binnenvaart niet of nauwelijks bekend.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een losse motorpomp leek op een gegeven moment ook een populair uitrustingsstuk aan boord van schepen.
De pomp en motor zijn van het merk CeHa.
Foto: F. Logghe, 13-9-2007. (groter formaat)


zonder
Het schildje van een motorpomp van het merk CeHa.
Foto: F. Logghe, september 2007. (groter formaat)


zonder
Het aantal motormerken schijnt eindeloos te zijn. De fabriek van Leon Claeys te Zedelghem, België, produceerde in de eerste helft van de twintigste eeuw diverse motoren. [enige extra informatie]
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Helaas ontbreken van ook van deze motor de gegevens, maar wat niet is kan nog komen.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Over deze Franse motor is een CLM wat staat voor Compagnie Lilloise de Moteurs. De distributie werd verzorgd door 'Compagnie Generale De Moteur'. De twee-cilinder motoren werden onder andere gebruikt in 'tractoren' die schepen door de Waalse kanalen sleepten.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Coventry-Victor bouwde ondermeer luchtgekoelde boxermotoren. Dit is een 'Victor Vixen' H.D.A. (mk II) 23 bhp bij 2250 tpm. [E>] Dit type motor is naar het schijnt wel in de kleine binnenvaart toegepast.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Ook een twee cilinder boxermotor, maar nu watergekoeld is de 'Victor Vixen' HDW (mkII). Deze levert bij dezelfde boring en slag tot  30 bhp bij 2500 tpm. [E>]
Deze motoren werden soms als voortstuwingsmotor toegepast.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De Cub diesel was de eerste diesel boxermotor die in Europa gebouwd werd. De productie werd onderandere door Victor Oil Engines (Coventry) Ltd. ter hand genomen. De motor levert ca. 14 pk bij 2200 tpm. [E>] De motor is ook gebouwd onder de naam Covic Diesel.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken