top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse motoren A



Naar Menu motoren.


zonder
De zweedse fabriek Albin was mij meer bekend van jachtjes en kleine scheepsmotoren dan van echte scheepsdiesels.
Om welke type het hier gaat weet ik helaas niet.
Foto: Pieter Klein, Motorenmuseum Nieuwe Niedorp,
september 2010. (groter formaat)


zonder
De fabriek van Albin werd in 1906 door Lars Albin  Larssons gesticht en heeft tot ca. 1973 bestaan. Behalve motoren werden er ook motor- en zeiljachten gebouwd. Het motorschildje van de AL-2 vertelt ons dat de machinefabriek in Kristinehamn, Zweden, gevestigd was.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk, 11 mei 2011. (groter formaat)


zonder
In ieder geval tot in de jaren zeventig is Albin ook benzine scheepsmotoren blijven leveren. Dit is een AL1 (8 pk) met aangeflensde keerkoppeling uit 1933.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een kleine ALbin 1 cilinder. De keerkoppeling lijkt het zelfde als hierboven, het type echter niet.
Foto: Pieter Klein. 28 juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
Één van de twee negencilinder Allen PS37-E motoren welke in de sleepboot 'Buni' van Smit geplaatst zijn. De motor levert 1765pk bij 500tpm.
Folderfragment ingezonden door Gerrit Schut, Tzum.
Folder op groot formaat: voorkant, blz1, blz2, blz3, blz4, blz5.


zonder
Een Avance tweetakt gloeikop motor. De motoren kwamen uit Stockholm, Zweden en waren onder oude schippers redelijk bekend. De motor is echter al sinds 1929, toen het bedrijf overgenomen werd door Munktell, van het toneel verdwenen.
Foto: Pieter Klein,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp, september 2010. (groter formaat)

SD
zonder
AWA-scheepsmotoren zag men maar zelden. Slechts van een tiental schepen met een AWA staan in de database van de vereniging genoteerd.
Behalve een aantal vrachtschepen waren er ook minstens twee sleepboten die met een AWA motor uitgerust waren.
Foto: F. Logghe.


zonder
De zelfde motor enige jaren later.
Helaas ontbreekt verdere informatie over dit exemplaar.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen, 17 april 2013. (groter formaat)


zonder
De motor van achter af gezien. Opvallend is de iet wat merkwaardig gevormde keerkoppeling. Beschikbare vermogens waren ondermeer 80, 130, 160 en 250 pk.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen, 17 april 2013. (groter formaat)


zonder
AWA staat voot Ateliers WAlschaerts uit Brussel. De motoren moeten reeds voor 1928 in productie gekomen zijn en dat heeft tot in de jaren vijftig voortgeduurd. Een Belgische advertentie uit 1933. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken