top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Modag motoren



Naar Menu motoren.

De Motorenfabrik Darmstadt werd in 1902 gesticht en begon met de productie van gasmotoren en van door gasmotoren aangedreven melkmachines. De fabriek kende een gunstige ontwikkeling en produceerde reeds in 1905 motoren met een vermogen van 70 pk. In 1906 werd de fabriek omgezet naar de vennootschap MODAAG, Motorenfabrik Darmstadt A.G. In 1908 begon men met de productie van gloeikopmotoren. In 1927 ontstond een binding met Krupp AG in Kiel. Tussen 1942 en 1947 had men met Kämper AG, Berlin-Marienfelde, een samenwerking in Demag Motorenwerken AG, Berlin. Begin jaren 60 werd Modag onderdeel van Demag. De Modag fabriek sloot in 1973.
Bron: Christians Motoren Homepage.

zonder
Het was nooit een erg veel voorkomend merk, maar dat men er hedentendage nog eentje treft is wel heel bijzonder; een Modag R5Z 133L. De motor levert 400 PK bij 600 tpm. Het is een vijf cilinder twee-taktdiesel.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
Deze Modag heeft een plaatsje gevonden in de machinekamer van een 50 meter schip, een vijftig-zeszestig zoals sommigen zeggen, dat bij De Durme te Tielrode gebouwd werd. Het bouwjaar is het zelfde als van het schip waar deze motor in staat namelijk 1961. Zoals zoveel motorfabrikanten heeft ook Modag gekozen voor een Bosch brandstofpomp met een centrifugaal toerenregeling van het zelfde fabrikaat.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
De bediening van deze motor verraadt dat het hier om een omkeerbare motor gaat. Verder ziet men van links naar rechts de toerenteller, de oliedrukmeter en de spoelluchtdrukmeter. Op de voorgrond twee Knecht spleetfilters voor de smeerolie.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
Het rijtje cilinderkoppen van achter naar voor gezien. Deze twee-takt wordt electrisch gestart dus ontbreken zelfs de kleppen voor startlucht. Op de voorgrond een centraalsmeerapparaat en de toerenteller inclusief de electrische tachometer.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
Bovenaan bevinden zich de uitlaatspruitstukken daar onder de luchtfilter met daarachter de spoelluchtpompen. Jammer dat een paar pakkingen hun dienst verzaken, maar ja, een motor voor de helft moeten (laten) demonteren alleen om wat olielekkage is ook geen sinecure.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
Zowel de DEMAG (Deutsche Maschinenbau-Aktiengesellschaft) als MODAG (Motorenfabrik Darmstad AG) zijn inmiddels ter ziele. Het typeplaatje vertelt ons dat de motor een cilinder inhoud van 65,5 liter heeft en dat de brandstof onder een druk van 220 Atm. op 14,3mm voor het bovenste dode punt ingespoten wordt.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)


zonder
De uitlaatthermometers.
De importeur voor Nederland was, als ik het wel heb, Zikking en Schriek in Amsterdam noord.
Foto: René te Pas, Nijkerk september 2014. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken