top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Mitsubishi S12A2 motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Van deze Mitsubishi uit 2000 weet ik alleen dat hij, volgens de schipper, 760pk levert en in het mvs Laura staat. Zo te zien een 12 cilinder V-motor met twee turbo's met een nakoeling. Het gaat hier vermoedelijk om een S12A2 hierin kent men twee types: de MPTK en de MPTA. Verder geeft men soms de toevoeging (FW). Dit slaat mogelijk op 'Fresh Water' om aan te geven dat de lucht met buitenwater en niet met motorkoelwater gekoeld wordt.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 juni 2011. (groter formaat)


zonder
De 'voorzijde' van bovenstaande motor.
Aan de voorzijde zitten de electronische eenheden voor inlaatluchttemperatuur 2x, koelwatertemperatuur 2x, oliedruk en smeerolietemperatuur.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Deze Mitsubishi S12A2 in mvs Nautilus heeft een zelfde type nakoeling als voorgaand model. De schipper omschreef hem als een MPTK met een vermogen van 954pk. Het bouwjaar was 2007. Prominent in beeld: de nakoeling met onderaan op de voorgrond de keerkoppeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 12 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De voorzijde van voornoemde motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Ook dit is volgens de schipper een Mitsubishi S12A2 MPTK met een vermogen van circa 953 pk. Bovenaan in beeld de twee luchtinlaatfilters van deze motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een Mitsubishi S12A2 uit 1998. De motor is volgens de schipper een MPTA . De motor levert 862pk bij ca. 1950 tpm. De nakoeling van deze motor is zo te zien verwerkt in het inlaatspruitstuk dat wordt gekoeld met het water van het motorkoelcircuit.
Foto: René te Pas. Nijkerk 18 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Bovenstaande motor vanaf stuurboordvoor gezien. Duidelijk zichtbaar is de vorm van het inlaatspruitstuk dat met de nakoeler gecombineerd is. Ook deze motor lijkt aan de voorzijde van een aantal electronische eenheden voorzien te zijn. De uitlaatthermometer wijst 100 graden aan, de motor is zeker zo juist stop gezet..
Foto: René te Pas. Nijkerk 18 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De achterzijde van bovenstaande motor, met op de voorgrond de keerkoppeling, mogelijk een Reintjes.
Foto: René te Pas. Nijkerk 18 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een andere S12A2-MPTK (volgens motorplaatje) deze is voorzien van een Masson keerkoppeling. De motor stamt uit 2008 en is werkzaam in het motorvrachtschip Johanna. Dit 85 meter schip heeft een laadvermogen van ruim 1200 ton. Ook deze motor heeft de nakoeling gecombineerd met het inlaatspruitstuk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 april 2012. (groter formaat)


zonder
Bij dit type liggen de twee uitlaatspruitstukken veilig tussen de cilinders, wat in een beperkte ruimte toch een groot voordeel kan zijn. De vrij lage bouw van de machine wordt wel door het uitlaatcircuit teniet gedaan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 april 2012. (groter formaat)


zonder
Deze S12A2-MPTK stamt uit 2007 en staat in mvs Atlas. Ook hier ziet men een rij alarmgevers op de voorzijde van de motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 9 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een Mitsubishi S12R MPTA. Deze motor levert 1200pk bij 1600 toeren, stamt uit 2006 en is voorzien van een ZF-Masson keerkoppeling. De motor staat op 'rubbers' (=trillingsdempers) en dat geeft een trillingsarme machinekamer. Een kleedje is in ieder geval voldoende om de opstelling met plantjes, een fraaie houten scheepsschroef en een klassiek oliekannetje tegen wegtrillen te behoeden. Op de voorkant van de ombouw ziet men de meters van de vorige motorinstallatie van het mvs Impala. Dat was een 800pk MWM.
Foto: René te Pas. Nijkerk 31 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Deze 12 cilinder V-motor met dubbele turbo heeft aparte brandstofpompen respectievelijk voor stuurboord- en bakboordzijde.
Foto: René te Pas. Nijkerk 31 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens een Mitsubishi S12R MPTA. Tegenwoordig ziet men vaak een electrische pomp naast het carter staan. Het gaat hier om de pomp op de voorgrond. Deze is bij het olieverversen, het gaat hierbij om 200 liter!, dienstig. Het is me niet bekend waarvoor de achterste eenheid dient.
Foto: René te Pas. Nijkerk 1 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een S12A MPTA uit 2001 met inlaatluchtkoeling op het inlaatspruitstuk. De geïsoleerde leiding op de voorgrond is volgens mij echt alleen maar voor koelwater...... en zou weleens van een bunkoeler kunnen komen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 mei 2013. (groter formaat)


zonder
Zou de isolatie er misschien zijn om de koelwaterleiding
niet onnodig op te laten warmen?
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 mei 2013. (groter formaat)


zonder
De hydrauliekpomp aan de voorzijde van de motor maakt het verwisselen van V-snaren lastig. De schipper heeft daarom alvast een setje in gereedheid gebracht. Tussen pomp en motor is een flexibele koppeling aangebracht.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 mei 2013. (groter formaat)


zonder
De 862 pk sterke Mitsubishi S12A2-C2MPTK in het motorschip Nomadis. Hier is de wijde-v opstelling van de cilinders duidelijk zichtbaar.
Foto: Jan Meppelink. Zwijndrecht, 6 april 2011. (groter formaat)


zonder
In de duwboot Shadow staat(stond) een Caterpillar 3508 DI-TA van 750 pk en een Mitsubishi S12A2-MPTK van ruim 950pk. Hier op de foto de Mitsubishi.
Foto: Jan Meppelink. Rotterdam 2 februari 2012. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken