top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Mitsubishi motoren



Naar Menu motoren.


zonder
In de Nederlandse binnenvaart lange tijd bekender van aggregaat- en boegschroefmotoren, dan van voortstuwingsmotoren.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Het merk werd in de jaren zestig enige tijd door Samofa geïmporteerd om het gat tussen de kleine Samofa motoren en de zware motoren van Brons, Bolnes en Industrie te dichten. Sinds de jaren negedntig wonnen ze ook als voortstuwingsmotor aan populariteit. Hier de omslag van een folder van de SN(TK) serie.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum.(groter formaat)


zonder
Dit is een Mitsubishi S8N MPTK. Deze 8 cilinder in lijn motor werd in 1988 gebouwd en levert 700pk bij 1800 tpm.
Foto: René te Pas. Nijkerk 19 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De bakboordzijde van bovenstaande motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 19 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Mitsubishi S8U MPTK. Deze 11 ton zware motor levert ruim 1800pk bij 1060 toeren per minuut. Twee van deze motoren hebben een plaatsje in het 2895 ton grote mts Liberitas.
Foto: Jan Meppelink, Wijnegem 19 oktober 2012. (groter formaat)


zonder
Deze Mitsubushi van het type 6RM PTK zou 600pk moeten kunnen leveren. Het bouwjaar van deze motor is 1994.
Foto: René te Pas. Nijkerk 19 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Mitsubishi S6R-MPTA. Deze motor levert 550pk bij circa 1500 tpm. Het is een 6 cilinder in lijn motor met turbo en nakoeler.
De motor is met gegoten kunststofvullingen uitgelijnd.
Aan de 12 cilinder uitvoering is een apart bestand gewijd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De in- en uitlaat bevinden zich aan dezelfde zijde. De belangrijkste bedienigsorganen bevinden zich aan de tegenoverliggende kant.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens S6R-MPTA. Deze is 598 pk sterk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2013. (groter formaat)


zonder
De achterzijde van voorgaande motor. Links voor ziet men de bunkoeler.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2013. (groter formaat)


zonder
De in en uitlaatzijde met turbo. Beide spruitstukken zijn watergekoeld.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2013. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken