Een drietal oude Listers tijdens Hassailt. Alle drie zijn ze uitgerust met radiotorkoeling, hetgeen ook aan boord
van schepen niet altijd ongebruikelijk was.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (ov) 28 juli 2007. (groter formaat)
Een wel heel mooi exemplaar, waarvan ik bovendien met zekerheid weet dat hij in een
schip gestaan heeft.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (ov) 28 juli 2007. (groter formaat)
Een twee cilinder Lister CS, 12 pk bij 650 toeren, bouwjaar 1930?.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een 12pk Lister. Deze wijze van koelen is bij continu gebruik van het volle vermogen waarschijnlijk onttoereikend.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Het carterdeksel met het motorplaatje.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een Lister CS2 als scheepsvoortstuwing in een open vletje.
Foto: René te Pas, Zwartsluis 7 augustus 2011. (groter formaat)
Een Lister 5pk (800tpm?) uit 1928? Ook hier geldt dat het niet bekend is of deze motor, al dan niet met
een andere vorm van koeling, ook aan boord van schepen gebruikt is.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een oude 5 pk Lister met een nogal omvangrijk luchtinlaat systeem.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Het carterdeksel van bovenstaande Lister.
Let op de klep op de caterontluchting en de brede poelie voor de drijfriem.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
De Lister SLS werd gebouwd in een één en een twee cilinder
uitvoering. De motor leverde 8pk per cilinder.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
Een Lister-D, 1,5 pk benzine motor. Eig. H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een Lister met vonkontsteking. Helaas zijn verdere gegevens onbekend.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een Lister Junior als aandrijving voor een compressor (links, onder het
koelvat).
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Ook de Lister Junior is een motor met vonkontsteking; benzine of petroleum? Ik denk het laatste.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
De overbenging naar de compressor geschied met een V-snaar, die door middel van een verstelbaar kogellager op spanning gehouden wordt.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
Een Lister LD 1 Z.10, 3,5 pk bij 1800 omw. bouwjaar 1960. De motor is
rechtstreeks gekoppeld aan een compressor, via een v-snaar wordt een dynamo en
via een drijfriem een ijzerzaag aangedreven.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
De drijfriem overbrenging naar de ijzerzaag.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)
De Lister LT1 bijgenaamd 'Little Tiger' is goed voor ca. 8pk.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
De Lister LT2 levert maximaal ca. 16pk.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)
De Listers LT1 en LT2.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)