top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Lister motoren

Deel 1



Naar Menu motoren.
Meer over Listermotoren op realdiesels.co.uk.


zonder
Een drietal oude Listers tijdens Hassailt. Alle drie zijn ze uitgerust met radiotorkoeling, hetgeen ook aan boord van schepen niet altijd ongebruikelijk was.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een wel heel mooi exemplaar, waarvan ik bovendien met zekerheid weet dat hij in een schip gestaan heeft.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder Lister CS, 12 pk bij 650 toeren, bouwjaar 1930?.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een 12pk Lister. Deze wijze van koelen is bij continu gebruik van het volle vermogen waarschijnlijk onttoereikend.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Het carterdeksel met het motorplaatje.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Lister CS2 als scheepsvoortstuwing in een open vletje.
Foto: René te Pas, Zwartsluis 7 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een Lister 5pk (800tpm?) uit 1928? Ook hier geldt dat het niet bekend is of deze motor, al dan niet met een andere vorm van koeling,
ook aan boord van schepen gebruikt is.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een oude 5 pk Lister met een nogal omvangrijk luchtinlaat systeem.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Het carterdeksel van bovenstaande Lister. Let op de klep op de caterontluchting en de brede poelie voor de drijfriem.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De Lister SLS werd gebouwd in een één en een twee cilinder uitvoering. De motor leverde 8pk per cilinder.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een Lister-D, 1,5 pk benzine motor. Eig. H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Lister met vonkontsteking. Helaas zijn verdere gegevens onbekend.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Lister Junior als aandrijving voor een compressor (links, onder het koelvat).
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Ook de Lister Junior is een motor met vonkontsteking; benzine of petroleum? Ik denk het laatste.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De overbenging naar de compressor geschied met een V-snaar, die door middel van een verstelbaar kogellager op spanning gehouden wordt.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Lister LD 1 Z.10, 3,5 pk bij 1800 omw. bouwjaar 1960. De motor is rechtstreeks gekoppeld aan een compressor, via een v-snaar wordt een dynamo en via een drijfriem een ijzerzaag aangedreven.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De drijfriem overbrenging naar de ijzerzaag.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De Lister LT1 bijgenaamd 'Little Tiger' is goed voor ca. 8pk.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
De Lister LT2 levert maximaal ca. 16pk.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
De Listers LT1 en LT2.
Fragment folder, inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)

Naar deel 2.


Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken