top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kromhout motoren

deel 1



Naar Menu motoren.

De motorenfabriek op scheepswerf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk in Amsterdam begon rond 1900 met de bouw van benzinemotoren. In 1908 verhuisde de fabriek naar de Hamerkade in Amsterdam Noord. Vanaf 1913 boekte men successen met de gloeikopmotoren uit de zogenaamde M-serie (9-500pk). Hogedruk dieselmotoren werden vanaf 1926, de H-serie, geproduceerd.
Reeds vanaf 1932 begon men de zogenaamde Kromhout-Gardner motoren in licentie te produceren (LW en LS). Dit waren matig snellopende diesels. Ook de daarop volgende Kromhout GS (1951) en TS (1955) motoren waren dat. Daarna zijn er geen nieuwe types meer ontwikkeld. In 1966 werd Kromhout onderdeel van Stork. Onder andere het type F 240 werd nog een tijdje bij de Stork fabriek te Zwolle geproduceerd.  De fabriek te Amsterdam werd in 1969 gesloten.
[Motoren en vermogens overzicht]
Spreuk: 'Kromhout is kracht'.

zonder
Een één cilinder Kromhout diesel. Het lijkt wel een 6 PK 1K1
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Shell en Kromhout schijnen hand in hand gegaan te zijn.
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een Kromhout 2K1. De K1 is geen gloeikopmotor, maar een hoge druk twee-takt motor met druksmering.
Foto: E. Klein, Heerenveen, 30 september 2006. (groter formaat)


zonder
De Kromhout 2K1 levert 13 Epk bij 600 tpm. Achteraan ziet de koperkleurige tandradpomp voor de motorkoeling. Zo vanuit een andere hoek gezien lijkt de motor trouwens veel kleiner, dan op de foto hierboven.
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Dezelfde kromhout 2K1.
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De 2K1 met op de voorgrond de keerkoppeling.
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van de 2K1. De motor werd in 1939 in het pleziervaartuig Hanna van Dr. S. Koster uit Amsterdam geplaatst. (Geg. Han Mannaert)
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een kromhout gloeikop 2 cilinder;
wat volgens het motorschildje een 2M0 van 30 Epk is.
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Het motorschildje van deze motor. De motor werd in 1933 in de IJsselaak Zorg en Vlijt (99 B Nijm 1928) van Dhr Dolk uit Brielle geplaatst. (Geg. Han Mannaert)
Foto: Pieter Klein. Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De beroemde Kromhout gloeikopmotor 22 PK.
Zo beroemd dat niemand de moeite neemt het typenummer of het max. toerental te onthouden, maar het is waarschijnlijk een M1. [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein. Sneekermeer, september 2002. (groter formaat)


zonder
Een andere Kromhout; type onbekend. Er is wel veel gelijk aan de 1M1, maar helemaal zeker ben ik mij er niet van.
Meer over het smeersapparaat en de aandrijving ervan op deze pagina.
Foto: E. Klein, Heerenveen, 30 september 2006. (groter formaat)


zonder
Een, helaas roestige, twee cilinder Kromhout gloeikopmotor; type 2M3 80 pk uit 1928. De motor kwam in 1933 in een bij Peters te Zwolle gebouwde sleepboot met het brandmerk 547 B Zwolle 1933.
Foto: Jan Meppelink, Mini scheepvaartmuseum Vianen, juli 2007. (groter formaat)


zonder
De merknaam meegegoten met het spoelkanaaldeksel, daaronder had het motorschildje moeten zitten.
Foto: Jan Meppelink, juli 2007. (groter formaat)


zonder
Er blijken nog zo veel Kromhoutjes te zijn, dat men zich kan permitteren er eentje buiten in een perk te zetten. Zo te zien is hij van hetzelfde type als die hierboven.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
En de zelfde motor vanuit een ander standpunt.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


Naar deel 2.


Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken