top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Industrie type VD



Naar Menu motoren.


zonder
Een Industrie 3VD6. Deze motor levert 120 pk bij 340 tpm. Links achter ziet U de compressor voor de startlucht.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een Industrie 3VD6a, 150 pk bij 330 tpm. No 3117 uit 1938. Deze motor staat in de sleepboot 'Liberté'. Het verschil tussen de VD 6 en de VD 6a is van de buitenkant moeilijk te zien. Boring x slag gingen echter van 250x350, naar 280x400 mm. Het toerental zakte van 340 naar 330 tpm, maar het vermogen steeg van 40 naar 50 pk per cilinder. Ook schijnt de 6a een betere koeli9ng van de uitlaatklep te bezitten. Tussen de klepstoters ziet u de kleppen en toebehoren voor het starten op lucht.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
De motor vanuir een iets lager standpunt gezien. Alhoewel ogenschijnlijk gelijk zijn er uiterlijk toch wel verschillen met de Industrie 3VD6. De motor is 24 cm hoger en 5,5 cm dieper. De breedte nam een centimeter of 6, het vliegwiel een centimeter of 10 toe. Dat alles resulteerde voor de 4-VD-6a in een gewicht van 14 ton tegen 11 ton voor de 4-VD-6.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Een andere Industrie 3 VD 6A. Het zal de liefhebber niet deren dat ik ook aan deze motor een aantal plaatjes wijd.
Hier een kijkje langs de stoterstangen van deze viertakt dieselmotor.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
Elke cilinder is voorzien van een stuurventiel/startklep voor de startlucht. De stoterstang voor deze ligt tussen de stoterstangen van de kleppen.
De luchtleiding ziet men boven in beeld. Op deze foto ziet men ook de zogenaamde afblaas- of decompressiekranen. Deze werden bijvoorbeeld gebruikt als men dacht water in de cilinder te hebben of als men de motor een flink eind moest tornen.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
Zicht op de luchtfilters, het uitlaatspruitstuk met de daarbij behorende thermometers.
Boven in beeld het koelwaterspruitstuk.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
Het druksmeerapparaat is het vervolg op het oudere centraalsmeerapparaat. Conservenblikjes dienen al sinds mensenheugnis als lekbakje bij aftapkraantjes.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op de cilinderkoppen en de tuimelaars.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
De cilinderkoppen van de andere zijde bekeken. Duidelijk is te zien dat zowel de temperatuur van het koelwater als als die van de verbrandingslucht direct bij het verlaten van de cilinderkop gemeten wordt. Beiden waren een belangrijke indicator voor het functioneren van de motor.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
De tacho- of toerentalmeter, vaak onjuist de toerenteller genoemd, is direct op de motor bevestigd. Deze wordt waarschijnlijk direct door de nokkenas aangedreven.
Foto: René te Pas, Nijkerk 4 september 2015. (groter formaat)


zonder
De Industrie 4 VD 6A uit de sleepboot IJsselmeer [afbeeldingen]. 4 cilinders, 200 pk, 330 tpm, één draairichting.
E> Een uitgebreid fotoverslag van de revisie van deze motor.
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De Industrie 4VD6a uit de sleepboot 'My Fair Lady'. Goed voor 200pk bij 330 tpm.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken