top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Industrie D6 Motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Een Industrie 2D6. Deze motor levert 110 pk bij 500 tpm. De motor staat in de sleepboot 'Nostalgie'.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Deze motor van motorenfabriek 'De Industrie' in Alphen aan de Rijn is een 5 cilinder van type D6. De motor is goed voor 275pk bij 500 toeren per minuut. Dit juweeltje staat in de sleepboot 'Norway'.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 september 2011. (groter formaat)


zonder
De brandstofpompen van de Industrie 5D6 uit de sleepboot Norway. De motor stamt uit 1966 en was tentijde van de foto dus 45 jaar oud.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 september 2011. (groter formaat)


zonder
De Industrie 5D6 is uitgerust met een 'ouderwets' centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 september 2011. (groter formaat)


zonder
Luchtfilters, uitlaatthermometer en op de achtergrond de koelwaterthermometers voor elke cilinder eentje.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 september 2011. (groter formaat)


zonder
Een andere 5D6 van de machinefabriek 'De Industrie' uit Alphen a/d Rijn.
Foto: Jan Meppelink. Vreeswijk 9 februari 2012. (groter formaat)


zonder
De 5D6 in het motorbeunschip Avontuur uit Nieuwegein.
Foto: Jan Meppelink. Vreeswijk 9 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Een Industrie van het type 6d6O (met O van omkeerbaar). De motor levert 330 pk bij 500 tpm en werd in 1960 gebouwd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
De kempenaar Quo Vadis kreeg bij zijn bouw in 1960 deze Industrie 6D6O. De motor meet 3330 x 1040 x 2100 mm (lxbxh) en weegt 10350 kg. In die jaren kwam de prijs zo tegen de fl 75.000,- .
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Nog altijd draait deze motor zijn rondjes, maar toch komt er na deze 51 jaren een eind aan en zal de motor deze zomer (2011) door een Scania Vabis met een vermogen 450pk vervangen gaan worden.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Hopelijk meldt zich een snel een nieuwe eigenaar die de motor net zo goed wilt onderhouden als dat tot nu gebeurd lijkt te zijn.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Het fraai gevormde type plaatje op de Industriemotoren.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Ik werd er uitdrukkelijk op gewezen dat de motoren gemaakt werden door de motorenfabriek DE Industrie.
Tegenwoordig mag er dan heel wat uitgegeven worden aan reclame, mooie motor- en werfschildjes lijken verleden tijd.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een andere 6D6 O deze is één jaartje jonger dan de voorgaande maart heeft er ten tijde van de foto al 53 jaar opzitten en er wordt nog niet aan vervangen gedacht! In al die jaren heeft enig gemors met diesel wel zijn sporen achtergelaten.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 maart 2014. (groter formaat)


zonder
De groene cilinder is waarschijnlijk de tachometer/toerenteller. Deze is gemonteerd op de tandwielkast van een smeeroliepomp die de kleptuimelaars van olie voorziet. Rechts op de voorgrond het smeerapparaat dat de cilinders smeert?
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 maart 2014. (groter formaat)


zonder
De brandstof pompen met de bekende hefboompjes waarmee je handmatig kunt testen of pomp en verstuiver nog in orde zijn.
Op de achtergrond de smeerolieleidingen voor de tuimelaars.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 maart 2014. (groter formaat)



zonder
De tuimelaars en stoterstangen.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 maart 2014. (groter formaat)


zonder
Het uitlaatspruitstuk en de inlaatluchtfilters. Het koelwater wordt per cilinder nog met klassieke thermometers gemeten; de uitlaattemperatuur meet men langs electronische weg.
Foto: René te Pas, Nijkerk 19 maart 2014. (groter formaat)




Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken