top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


GM/Detroitdiesel type 92T



Naar Menu motoren.


zonder
Een Detroit diesel van het type 12V 92T.
Deze twee-takt motor met oplading levert circa 600pk bij 1800 tpm.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)


zonder
De bruine buizen zijn de luchtinlaten die naar de turbo's voeren.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)


zonder
Hier de turbo met aan de rechterkant de uitlaatgasturbine die de luchtpomp in het linker deel aandrijft. Op de achtergrond een ontluchting voor de cartergassen, welke ogenschijnlijk naar buiten afgevoerd worden. Heeft dit te maken met mogelijke vervuiling van de luchtpomp van de turbo als de cartergassen meegevoerd worden? Onderaan in beeld de keerkoppeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)


zonder
Deze motor zuigt zijn lucht niet van buiten, maar in de machinekamer aan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)


zonder
Een V-16 Detroit Diesel van het type 92T. De motor levert 840 pk bij 1800 tpm. De 92 serie werd in 1974 ontwikkeld en is gebaseerd op het eerdere type 71 motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Een V-model geeft wel veel kracht in een klein motorblok, maar de compacte bouw maakt een beetje rommelige indruk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)


zonder
In eerste instantie werden op motoren met spoelpompen geen turbo's toegepast. Bij de 92 serie is men daarvan afgestapt. Ook de combinatie van een gekoelde uitlaat en toch een turbo was eerst niet gewoon.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Achter de motor volgt een keerkoppeling van Zahnradfabrik Friedrichshafen, ZF. Deze is op zijn beurt weer voorzien van een hydraulische pomp voor het stuurgerei en dergelijke. Het rode ding bovenaan, is de wisselstroomdynamo.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Eveneens een 16V92T. Volgens opgave echter 825pk. Uiterlijk is er schter weinig verschil te ontdekken. De gebruikte koppeling is dit maal van het merk Reintjes. Hij werd geleverd door de Antwerpse Motoren Werke.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Deze motor stamt uit 1998. Aan de rechterzijde van de foto is nog net de luchtpomp van de turbo te zien. Achter het kleppendeksel ziet men nog net de bovenkant van de spoelpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De motor naar achter toe gezien.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)

zonder
Het logo van Detroit Diesel lijkt
slechts éénmaal op de kleppendeksels voor te komen.


zonder
Een andere 12V-92 . Dit exemplaar stamt uit 1992.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Vroeger zouden heel veel schippers zich een machinekamer met zoveel ruimte gewenst hebben. Tegenwoordig is een dergelijke ruimte niet ongewoon. Het betreft hier een 16V-92TA van 730pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 april 2012. (groter formaat)


zonder
Dezelfde motor van af de andere zijde bekeken.
De bijnaam 'Driptroit Diesel' blijkt ook voor de motoren uit 1992 nog toepasselijk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 april 2012. (groter formaat)


zonder
Deze Detroit Diesel, type 16V92, 780 PK sterk, bouwjaar 1995,
werd in 2008 geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 25 oktober 2008.(groter formaat)


zonder
De keerkoppeling is een Masson, bouwjaar 1986 welke in 1999 een revisie onderging.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 25 oktober 2008.(groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken