Een
Detroit diesel van het type 12V 92T.
Deze twee-takt motor met oplading levert circa 600pk bij 1800 tpm.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)
De bruine buizen zijn de luchtinlaten die naar de turbo's voeren.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)
Hier de turbo met aan de rechterkant de uitlaatgasturbine die de luchtpomp
in het linker deel aandrijft. Op de achtergrond een ontluchting voor de
cartergassen, welke ogenschijnlijk naar buiten afgevoerd worden.
Heeft dit te maken met mogelijke vervuiling van de luchtpomp van de turbo als de cartergassen meegevoerd worden?
Onderaan in beeld de keerkoppeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)
Deze motor zuigt zijn lucht niet van buiten, maar in de machinekamer aan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 december 2011. (groter formaat)
Een V-16 Detroit Diesel van het type 92T. De motor levert 840 pk bij 1800
tpm. De 92 serie werd in 1974 ontwikkeld en is gebaseerd op het eerdere type 71 motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)
Een V-model geeft wel veel kracht in een klein motorblok, maar de
compacte bouw maakt een beetje rommelige indruk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)
In eerste instantie werden op motoren met spoelpompen geen turbo's
toegepast. Bij de 92 serie is men daarvan afgestapt. Ook de combinatie
van een gekoelde uitlaat en toch een turbo was eerst niet gewoon.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)
Achter de motor volgt een keerkoppeling van Zahnradfabrik Friedrichshafen, ZF.
Deze is op zijn beurt weer voorzien van een hydraulische pomp voor het stuurgerei en dergelijke. Het rode ding bovenaan,
is de wisselstroomdynamo.
Foto: René te Pas. Nijkerk 28 januari 2012. (groter formaat)
Eveneens
een 16V92T. Volgens opgave echter 825pk. Uiterlijk is er schter weinig
verschil te ontdekken. De gebruikte koppeling is dit maal van het merk
Reintjes. Hij werd geleverd door de Antwerpse Motoren Werke.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)
Deze motor stamt uit 1998. Aan de rechterzijde van de foto is nog net de
luchtpomp van de turbo te zien. Achter het kleppendeksel ziet men nog net de bovenkant van de spoelpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)
De motor naar achter toe gezien.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 oktober 2011. (groter formaat)
Het logo van Detroit Diesel lijkt slechts éénmaal op de
kleppendeksels voor te komen.
Een andere 12V-92 . Dit exemplaar stamt uit 1992.
Foto: René te Pas. Nijkerk 4 juli 2011. (groter formaat)
Vroeger zouden heel veel schippers zich een machinekamer met zoveel ruimte
gewenst hebben. Tegenwoordig is een dergelijke ruimte niet ongewoon.
Het betreft hier een 16V-92TA van 730pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 april 2012. (groter formaat)
Dezelfde motor van af de andere zijde bekeken.
De bijnaam 'Driptroit Diesel' blijkt ook voor de motoren uit 1992 nog
toepasselijk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 april 2012. (groter formaat)
Deze Detroit Diesel, type 16V92, 780 PK sterk, bouwjaar 1995,
werd in 2008 geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 25 oktober 2008.(groter formaat)
De keerkoppeling is een Masson, bouwjaar 1986 welke in 1999 een revisie
onderging.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 25 oktober 2008.(groter formaat)