top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



GM/Detroit diesel type 71



Naar Menu motoren.


zonder
GM (General Motors / Detroit Diesels) motoren zijn jarenlang en worden nog steeds in de binnenvaart gebruikt. Hier een 8 cylinder V voorzien van een radiatorkoeling. Het zijn twee-taktmotoren met spoelpomp
Inzender: Frederic Logghe. Foto: Rinus Verboom. (groter formaat)


zonder
Een GM motor V-model 6 cilinder aan boord van de spits Silma. De 6 cylinder 175 pk was zowel in-lijn als in V verkrijgbaar. Het brullende geluid van deze motoren was voor veel schippers een teken dat er een spits naderde, zo veelvuldig werden ze in deze schepen toegepast.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
De beroemde 6-71E in lijn. Volgens sommigen 165, volgens anderen 170 en volgens weer andere 175pk bij 1800 tpm. Het gaat hier om de uitvoering met 4 uitlaatkleppen per cilinders. Er waren voor dit type een aantal verschillende brandstofinjectoren beschikbaar, vandaar waarschijnlijk de spreiding in vermogen. De afgebeelde motor was afkomstig van de spits Sietskelina.
Foto: Gert Schouwstra, Sneek. (groter formaat)


zonder
Twee zes cilinder V-motoren van het type 71. De motoren leveren circa 180pk bij 1800 tpm. Ze stammen uit 1965.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 21 februari 2012. (groter formaat)


zonder
Twee 8 cilinder V motoren van het type 71. De motoren leveren 240 pk bij 1800 tpm. Deze motoren stammen uit 1981. Aan de linker zijde van de motor hebben beiden een origineel uitlaatspruitstuk met midden aansluiting. Aan de rechterzijdes hebben ze dat niet.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 25 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De stuurboord motor is voorzien van een forse gelijkstroomdynamo. Op de achtergrond ziet men de bekende blauwe kasten van Victron laders/omvormers. Men kijkt hier tegen de linkerzijde van de motor, dus naar een uitlaatspruitstuk met de aansluiting in het midden.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 25 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De rechterzijde van de motor met een 'zelfbouw' spruitstuk. De reden waarom men daarvoor gekozen heeft is niet bekend.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 25 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De GM 12V-71E had een vermogen van ca. 360 pk bij 1800 tpm. Het vermogen was echter ook afhankelijk van de toerentalafstelling en de toegepaste brandstofinjectoren. De GM bezat namelijk geen aparte brandstofpomp. Pomp en verstuiver waren tot één geheel samengebouwd. Er ontstond zo doende geen vertraging van het inspuitmoment en ook konden veel hogere inspuitdrukken behaald worden.
Foto: René te Pas. Nijkerk 14 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Het verschil tussen de 71 en de 71E zat hem in het aantal uitlaatkleppen per cilinder. De E had 4 uitlaatkleppen, de gewone slechts 2. Het scheelde ca 14% aan vermogen. Ten opzichte van de bovenstaande motor is er ipv de twee droge luchtfilters een oliebadluchtfilter toegepast.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Twee Detroit Diesels van het type 12V 71 welke goed zijn voor een continu vermogen van 360 pk per motor.
De productie van de 71 serie werd in 1995 gestaakt. In de Engelssprekende landen hadden ze ondermeer de bijnaam 'Green Leaker' en 'Driptroit Diesel', in Nederland sprak men van een 'Groot Mankement'.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juli 2011. (groter formaat)


zonder
De voortstuwing van het mvs. Janna bestaat uit twee Detroit Diesels welke beiden afgesteld zijn op 240 pk. De ene is een 8 VAW 3659 no 7083-7000 en de andere een 8VA 1558 no 7084-7002. Zo op het oog lijken beide motoren wel erg op elkaar.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
De serie 8VA van Detroit Diesel bestaat uit 8 cilinder twee-takt motoren in V opstelling. De spoelpomp bevindt zich tussen de twee rijen van vier cilinders in.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Deze motoren stammen uit 1973 en zullen dus heel wat draaiuren achter de rug hebben. Op de achtergrond ziet men nog net een luchtgekoeld aggregaat in het bekende Lister-groen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 20 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een 8VA uit 2011. Aan de voorzijde van de motor de hydrauliekpomp. Ten tijde van de foto had de motor pas 90 draaiuren. Samen met een 15 jaar ouder exemplaar verzorgt de motor de voortstuwing van het mvs Marlijn.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2011. (groter formaat)


zonder
De 15 jaar oudere stuurboordmotor. In tegenstelling tot de bakboordmotor wordt hier gebruik gemaakt van oliebadluchtfilters.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juli 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken