top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Enterprise motoren




Naar Menu motoren.


zonder
Enterprise motoren zijn vooral bekend als voortstuwingsbron in de zogenaamde Franse motors. De gebruikte motoren waren van het type DMG 36, waren 480 pk sterk, draaiden 400 toeren per minuut en wogen tegen de twintig ton.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De motoren waren orgineel voorzien van een Elliot uitlaatgasturbine. Deze werd later vervangen, maar het is mij niet bekend door welk fabrikaat. De motoren zijn direct omkeerbare 4 takt dieselmotoren en maken gebruik van een luchtstartinrichting.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De brandstof voorziening gebeurt, zoals gebruikelijk bij omkeerbare motoren, middels afzonderlijke brandstofpompen die direct boven de nokkenas geplaatst zijn. Ze zijn hier, doordat alles grijs gespoten is, een beetje lastig te onderscheiden.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Oorspronkelijk waren de Enterprise motoren voorzien van een watergekoelde uitlaat, maar later is men overgestapt op een droge uitlaat.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De machines werden in de USA gebouwd. De Biesbosch verzorgde de inbouw in de door haar gebouwde Franse motors. Ook de onderdelenvoorziening, reparatie en revisie liep via De Biesbosch.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een blik langs de motor naar voor toe.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Via internet is nog wel wat informatie over deze motoren te vinden; onder andere op www.oldtacomamarine.com.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Het vliegwiel en de luchtcompressor.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De schepen waren voorzien van electrische installatie die op 110 volt gelijkspanning werkte. Deze installatie maakte het mogelijk bepaalde 'normale' electrische apparaten van Amerikaanse makelij te gebruiken. Hier een blik op de schakelkast met de twee hoofdschakelaars.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De electrische energie werd verzorgd door twee dynamo's. Via de hoofdmotor werd een dynamo van 7500 W aangedreven. De hulpset, eerst uitgerust met een Hercules, later met een Samofa diesel, was voorzien van een 1000W dynamo.
Foto; René te Pas, Nijkerk 6 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een Enterprise van het type DMG 8 uit 1942. Deze motor levert zonder turbo 500 pk bij 400. Volgens de informatie van een bedrijf wat krukassen slijpt, heeft deze motor in een Landingsvaartuig dat aan de invasie op Normandie meegedaan heeft, gestaan. In 1954 werd de motor in de Zagri 4 geplaatst.
Inzender: H. van der Ziel, Hattem. (groter formaat)


zonder
Van 1982 tot 1989 voer de Zagri 4 onder de naam 'Stad Hattem' en was H. van der Ziel de eigenaar. Hij vertelt over de Enterprise: "Ik heb met de motor weinig problemen gehad, alleen 2x een paar drijfstanglagers die er waren uitgelopen en bij heel warm weer wouden de startkleppen wel eens blijven hangen maar daar waren we op laatst al op in gespeeld wat er dan moest gebeuren".
Inzender: H. van der Ziel, Hattem. (groter formaat)


zonder
Een Enterprise DMG 8 met turbo. Deze motor levert 700 pk bij 400 tpm.
Inzender: H. van der Ziel, Hattem. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken