top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Cummins motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Tegenwoordig redelijk vaak voorkomend merk is ook het Amerikaanse Cummins.
De foto toont de Cummins 6 cilinder 400pk aan boord van de Cawcher-V.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
De motorspits Sermar werd in 1992 met een nieuwe Cummins motor uitgerust.
Zo te zien is het een 8 cylinder in lijn motor.
Helaas ontbreekt verdere informatie over de hier afgebeelde motor.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
De 355 pk Cummins diesel uit het beunschip 'Eben-haezer' [fotoserie].
De motor is van het type NTA 855.
Foto: B. v. Roest, Schoonohoven, Januari 2005. (groter formaat)


zonder
De inlaatzijde van de Cummins uit het motorbeunschip 'Eben Haezer'.
Foto: B. v. Roest, Schoonohoven, Januari 2005. (groter formaat)


zonder
De Cummins NTA 855 is een 6 cilinder lijn motor met Turbo en nakoeling. De motor levert circa 350 pk en stamt uit 1998. De keerkoppeling op de voorgrond is een ZF.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Cummins NTA 855 tussen de turbo (rechts) en het inlaatspruitstuk met koeler
liggen de cilinderkoppen verstopt.
Foto: René te Pas. Nijkerk 5 januari 2012. (groter formaat)


zonder
Een Cummins van het type N14. De motor levert 400 pk en werd in 1984 gebouwd. Bakboord vooraanzicht.
Foto: René te Pas. Nijkerk 10 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Een Cummins KTA 19M uit 2003. De motor levert 500pk bij 1800 tpm en is voorzien van een turbo met nakoeler. Links op de voorgrond de ietwat smoezelige brandstofpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De bouw van deze motor is erg strak. Het is een 6 cilinder in lijn 4 takt diesel met een gewicht van bijna 2100 kg (ex-keerkoppeling).
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Vooraan in beeld de dynamo met daaronder de koelwatercirculatiepomp.
De turbo is ongeveer halverwege de motor geplaatst.
Foto: René te Pas. Nijkerk 17 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een KTA 38M2. De motor is voorzien van twee turbo's, maar zo te zien zonder nakoeler op de inlaat. De KTA motoren maken gebruik van het zogenaamde 'Common rail' systeem. Links onder aan de motor de brandstofpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk 12 juni 2012. (groter formaat)


zonder
Deze 12 cilinder V motor met een inhoud van 38 liter is afgesteld op 940pk. Het gewicht zonder keerkoppeling bedraagt circa 4200kg. De motor stamt uit 1990.
Foto: René te Pas. Nijkerk 12 juni 2012. (groter formaat)


zonder
Deze Cummins KTA 38 M1 levert 1000pk bij 1800 tpm
en werd in 2001 in bedrijf genomen.
Foto: René te Pas. Nijkerk 16 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een KTA 38M1 met Reintjes keerkoppeling. Deze motor is voorzien van nakoeling en levert 1000pk. Het bouwjaar is 2002.
Foto: René te Pas. Nijkerk augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Hier zijn de koelwaterleidingen naar het inlaatspruitstuk te zien. Ook duidelijk zichtbaar is de dubbele startmotor van dit type.
Foto: René te Pas. Nijkerk augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een KTA 38 van 1200 pk. Het bouwjaar is 1959. Opvallend is het eenvoudige bedieningspaneel.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 mei 2013. (groter formaat)


zonder
Een Cummins QSK 19M. Deze motor stamt uit 2007 en levert 760 pk bij 2100 toeren per minuut. De motor is voorzien van een enkele turbo met nakoeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
De QSK is een 6 cilinder in lijn motor die
eveneens volgens het 'common-rail' principe werkt.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens een Cummins QSK 19M. Het vermogensbereik van deze motoren ligt onder continu belasting op 580 tot 755 PK bij 1500 tot 1800 toeren per minuuut.
Foto: Jan Meppelink, Almelo, 23 juli 2013. (groter formaat)


zonder
Cummins QSK 19M. De kleur die Cummins voor zijn motoren gekozen heeft, zullen veel schippers toch te denken zetten. Het zal een hele toer zijn zoiets toonbaar te houden. Hier links op de voorgrond de brandstofpomp.
Foto: Jan Meppelink, Almelo, 23 juli 2013. (groter formaat)


zonder
Cummins folder.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken