top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Caterpillar type 3412



Naar Menu motoren.


zonder
Een 12 cilinder V- motor van het type 3412DI-T.
De motor is gebouwd in 1986 en levert 548pk.
Foto: René te Pas. Nijkerk 25 mei 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens een 12 cilinder van het type 3412 nu echter met de volgletter E.
Deze is goed voor 640pk bij 1800 toeren. Opvallend in beeld de noodstopvoorziening en het startslot.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
De Caterpillar 3412E kent een TA en een TTA versie. TTA staat voor 'twin turbo aftercooled'. Het hier getoonde type is een TA.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
De achterste twee kleppendeksels zijn voorzien van een carterontluchting. De gassen worden via een 'olieafscheider' naar buiten gevoerd. De meegevoerde olie kan via een dun leidinkje weglekken. Persoonlijk vind ik het een vreemde oplossing; hij wordt echter veelvuldig toegepast.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Aan de voorzijde van de motor is een hydraulische pomp gekoppeld. Linksboven het expansievat van de interkoeling. Rechtsonder een roodgekleurde oliekoeler.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
De techniek van de hedendaagse motoren is tamelijk complex. Diverse systemen moeten er voor zorgen dat de verbranding bij alle toerentallen optimaal is, zonder dat daarbij de emissiewaarden overschreden worden.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Het inlaatluchtfilter met daarachter de turbo en het uitlaatsysteem en onder in beeld de Reintjes keerkoppeling. De metaalkleurige filters lijken in een bypass-systeem opgenomen te zijn. Mogelijk is het een systeem wat de smeerolie moet reconditioneren.
Foto: René te Pas. Nijkerk 26 augustus 2012. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar 3412E-TA uit 2003. De motor levert 644pk en is voorzien van een Reintjes keerkoppeling. De hydraulische pomp bevindt zich dit maal bij de voorzijde van de motor en wordt door middel van V-snaren aangedreven.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Bovenstaande motor uit een tegenoverliggend standpunt bezien. Zo te zien heeft de schipper twee dynamo's geïnstalleerd. De motor lijkt met kunststof motorvullingen uitgelijnd te staan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 8 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Een 3412 uit 1983; afgesteld op 456pk. Kleine lekkages of ongelukjes kunnen een vreselijke knoeiboel veroorzaken. De boel weer op orde krijgen kost vaak enorm veel tijd en dat heeft een schipper niet altijd. Hier lijkt de ontluchting op het kleppendeksel de grootste boosdoener.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Naast de keerkoppeling is een fors brandstoffilter te zien. Aan deze filters wordt sinds het gebruik van zwavelvrije olie in combinatie met bio-brandstof steeds zwaardere eisen gesteld. In deze dieselolie kunnen zich namelijk gemakkelijk bacteriën, die het brandstofsysteem vervuilen, tot ontwikkeling komen.
Op de voorgrond een handpomp, een impeller type?, voor zowel het voorpompen, als het 'aftappen' van de smeerolie.
Foto: René te Pas. Nijkerk 24 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een 3412E-TTA van 860pk, gebouwd in 2004. Opvallend aan het instrumentenpaneeltje is de aanwezigheid van een brandstofmeter. Deze geeft niet het brandstofniveau in de tank, maar de voordruk op de brandstofpomp aan.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Links de regulatuur van de brandstofpompen. Op de voorgrond de extra bochten in de brandstofleidingen die er voor moeten zorgen dat alle leidingen dezelfde lengte zullen hebben.
Foto: René te Pas. Nijkerk 30 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een 12 cilinder V van rond de 600pk in het motorbeunschip Margaret Ann. Ik zou zeggen dat dit ook een 3412 moet zijn.
Foto: Jan Meppelink, Sluiskil 22 april 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken