top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Bolnes motoren


Bolnes motoren


Naar Menu motoren.


zonder
Reclame voor Bolnes motoren uit een tijd dat er nog geen vuiltje aan de lucht leek, maar de opmars van de compactere snellopers was al in volle gang.
Geschiedenis en overzicht van types op mecmuseum.nl.
Afbeelding: 'Oliemotoren' C. Noorlander uitg. Born, Assen, 1962. (groter formaat)


zonder
De oude Bolnes motoren werden gekenmerkt door een open carter hetgeen ze een stoommachine-achtig aanzien gaf. Het waren enkelwerkende tweetakt gloeikopmotoren met kruiskop.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Dit is een gloeikopmotor van het tweede type. In deze versie zijn motoren met 1 tot 6 cilinders en van 10 tot 100 pk per cilinder gebouwd.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Rond 1950 nam Bolnes de productie van gelaste plaatstalen motoren ter hand en stopte die van motoren met een gegoten motorblok. Alle deze gelaste motoren hadden een slag van 350mm en een boring van 190mm. Ze leverden (zonder oplading) 50 epk bij 430tpm. Hier een 20 cilinder van het type DVL met oplading en nakoeling komt men dan op 1500 PK.
Bron: Oliemotoren, C. Noorlander, 5de druk, uitg. Born. (groter formaat)


zonder
Een Bolnes 4L wordt in het motorvrachtschip 'Randwijk' van de NRM gehesen.
Deze 4 cilinder motor levert 200 pk bij 320 tpm. Gewicht 5700 kg.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


zonder
Prominent aanwezig in het Motorenmuseum te Nieuwe Niedorp is een prototype van een 1 cilinder Bones HS400 met een effectief vermogen per cilinder van 160pk bij 220 tpm. Zie ook de geschiedenis van Motorenfabriek Smit-Bolnes.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Vliegwielzijde van deze motor. Het onderste deel bevat de krukas, daarboven het deel met de kruiskop en de trunkzuiger.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Het bovenste deel van deze zes meter hoge twee-taktmotor met onderaan weer het deel met de trunkzuiger, zowel onder als boven het bordes de cilinder en daarop natuurlijk de cilinderkop.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010.
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een 5 cilinder Bolnes van het type 5KNL. De motor levert 450pk en staat in de voormalige havendienst 22 van Rotterdam. Helaas past de motor niet in zijn geheel op de foto en zijn er ook geen andere foto's beschikbaar.
Foto: Jan Meppelink, Olthof, Capelle a/d IJssel, april 2013. (groter formaat)


zonder
Motorplaquette voor de Bones 3 DNL. Deze drie cilindermotor levert 150 pk per cilinder bij 600 tpm. Hij stamt uit 1979. De opgegeven maximale temperaturen zijn: voor de uitlaat 335 graden, voor het koelwater 63 graden
en voor de smeerolie 46 graden.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)


zonder
Er was helaas heel weinig ruimte, maar gelukkig is het maar een drie cilinder. Achteraan ziet U de luchtinlaat van de 'turbo'.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)


zonder
Het centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)


zonder
Het zicht op de cilinderkoppen met prominent in beeld de klepstoters en twee van de drie brandstofpompen.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)


zonder
De motor van achteraf gezien.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)


zonder
De motor is voorzien van een Kuypers hydraulische keerkoppeling.
Foto: René te Pas, Nijkerk 23 september 2014. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken