>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

nieuwe rijnvaart maatschappij


Wijkschepen

deel 2



Menu Moderne schepen.


zonder
mvs. 'Bo-Bo' is de voormalige 'Sterkwijk' die in 1964 bij Giessen de Noord te Krimpen aan de IJssel werd gebouwd. Het schip is inmiddels met 12 meter verlengd waardoor het laadvermogen van 876 ton op 1066 ton gebracht werd.
De oorspronkelijke motor, een 600pk Bolnes,
is vervangen door een 830pk Deutz. [DB 02006131]
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 10 juni 2010. (groter formaat)


zonder
;De 'Baardwijk', een roggebroodkempenaar, draagt thans (2010) de naam 'Nescio'. Het schip werd in 1955 bij Hendriks te Dodewaard gebouwd en is inmiddels met 7 meter verlengd. De 250pk Bolnes is vervangen door een 480pk Detroitdiesel. [DB 02004795] Het schip lijkt nog steeds drie toplichten, de gebruikelijke opstelling bij sleepboten, in de lichtmast te hebben.
Foto: Henry Platje, Eefde, 24 januari 2010. (groter formaat)


zonder
Achter wijst er echter niets op dat er nog een sleepinrichting aanwezig is. Met de maten 50 x 6,6m is de 'Nescio' ex-'Baardwijk' een kempenaar, maar wel één van het nieuwe model en daarom worden dit soort schepen
ook vaak een vijftig-meter-schip genoemd.
Foto: Henry Platje, Eefde, 24 januari 2010. (groter formaat)


zonder
De gehele achterbebouwing lijkt nog het oorspronkelijke model te hebben en ook de schoorsteen is nog origineel.
Foto: Henry Platje, Eefde, 24 januari 2010. (groter formaat)


zonder
De 'The-An II' werd gebouwd als 'Moswijk' en meet 49,92 x 6,57 x 2,36 meter.
Het laadvermogen bedraagt 483 ton. [DB 02005325]
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart, 4 spetember 2007. (groter formaat)


zonder
De 'The-An II' is tegenwoordig ingebruik als duwschip
en lijkt in de zand- en grindvaart te zitten.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart, 4 september 2007. (groter formaat)


zonder
Bij de moderne kempenaar heeft het geveegde achterschip vaak plaats gemaakt voor een rond tamelijk vol achterschip.
Te zien is dat het schip nog steeds over twee afzonderlijke ruimen beschikt.
De bijboot is een beenhakker, turry of aanverwant model.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart, 4 spetember 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Millwijk' heet thans 'The-An IV'. Het schip werd in 1957 bij Hendriks te Dodewaard gebouwd en meet 50,02 x 6,57 meter. De maximale diepgang bedroeg 2,37m, maar is volgens de database van 'De Binnenvaart' thans 2,54 meter. Daarmee steeg het laadvermogen van 481 naar 524 ton. [DB 02005217]
Foto: Leo Schuitemaker, 's Hertogenbosch, 4 spetember 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Millwijk' werd in 1976 van de sterkte afgevoerd en kreeg daarna een hoge den. Verder is er weinig aan het schip veranderd, behalve dan dat de 250pk Bolnes plaats heeft moeten maken voor een 360pk Detroit diesel.
Foto: Leo Schuitemaker, 's Hertogenbosch, 4 spetember 2007. (groter formaat)


zonder
De 'The-An VII' werd in 1957 bij de Hoop in Hardinxveld gebouwd. Het schip kreeg de naam 'Moerwijk'. De afmetingen bedroegen 50,05 x 6,57 x 2,36 meter,het laadvermogen was 479ton, de motor een 250pk Bolnes. [DB 02005320]
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart, 4 spetember 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Moerwijk' werd in 1977 afgestoten, kreeg een hoge den en een 367pk Volvo, maar verder is er aan het schip weinig veranderd.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart, 4 spetember 2007. (groter formaat)


bestandsrevisie juni 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken