top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wijkschepen

deel 1



Menu Moderne schepen.

De Nieuwe Rijnvaart Maatschappij is op 31 juli 1903 op initiatief van de K.N.S.M. opgericht met het doel de doorstroom van de per zeeschip in Amsterdam aangevoerde goederen naar het achterland, Duitsland, te bevorderen. Voor het eerste schip koos toenmalige lid van bestuur P. den Tex de naam 'Katwijk', waarbij de opmerking geplaatst werd dat het de mogelijkheid bood om in het totaal een veertigtal schepen een aardrijkskundige naam eindigend op 'wijk' te geven.
Op 1 april 1982 hield de N.R.M. op te bestaan.


zonder
Houten Directievaartuig Vlietwijk. Het werd in 1942 bij de werf R.F. Niedelahne, Berlijn, als 'Deutschland' gebouwd, mat 11,65 x 3,24 x 0,81 meter en beschikte over een 42 pk. Deutz diesel. Het vaartuig werd in eerste instantie op 4 oktober 1950 aangekocht door Scheepvaartmij. Walcheren (Hr. Splunter.) te Amsterdam, vervolgens in 1951 overgenomen door de NRM en in uiteindelijk 1973 gesloopt. Voor zover bekend is dit de enige foto van dit vaartuig!
De foto is genomen vanaf het roefdek van de 'Moswijk', terwijl deze ongeveer ter hoogte van de huidige Piet Hein tunnel, Amsterdam voer.
Foto: Bertus Beukers. Amsterdam, 1971. (groter formaat)


zonder
De 'Kroonwijk' werd in 1955 bij Scheepswerf Vredenhof van J.L. Ceuvel te Amsterdam gebouwd. De afmetingen bedroegen 17 x 4,18 x 1,85 meter. Het vaartuig was voorzien van een 120 PK Kromhout motor. [SchepenDB]
Op de achtergrond 'Kaap Krat'.
Foto: Bertus Beuker, IJhaven Amsterdam tijdens Sail '75. (groter formaat)


zonder
In 1979 werd de sleepboot van de sterkte afgevoerd en ging zij 'Anna' heten.
Na een tiental jaren veranderde de nieuwe eigenaar, J. van Vliet wonende te Amsterdam de naam weer in 'Kroonwijk'.
Thans (2010) beschikt zij over een 365pk Caterpillar als krachtbron. [DB 02508829]
Foto: Dieter Henken, Amsterdam, 10 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
mvs 'Randwijk' kort na de tewaterlating in het vroege voorjaar van 1949.
Het schip werd gebouwd op de Scheepswerf 'Piet Hein' te Papendrecht en mat 61,95 x 7,84 x 2,45 meter. [DB 02003124] Zie verder de uitgebreide Fotoserie.
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


zonder
De 'Reeuwijk' voor de deur van het 'Rheinhafengesellschaft Weil am Rhein' nabij Basel. Het schip is een zusterschip van de 'Randwijk'. [binnenvaart.eu]
Foto: Collectie Jan Staal. (groter formaat)


zonder
Ook uit 1949 is de 'Rietwijk', wederom een zusterschip van de 'Randwijk'. Persoonlijk vind ik het een machtig mooi gezicht zo een houten brug voor de stuurhut, maar wat zal me dat een werk gegeven hebben! [SchepenDB]
Foto: Jan Staal. (groter formaat)


zonder
De Dalwijk in 1914 als stoomschip bij Burgerhout, Rotterdam gebouwd en in 1952 verbouwd tot motorschip. Zo te zien zit men op een kanaal met lage bruggen en is daarom stuurhut afgebroken. [DB 02003258]
Inzender: Do Strijp. (groter formaat)


zonder
Voormalig mvs. 'Staalwijk' werd in 1961 bij Gebroeders Pot te Bolnes gebouwd. Het 874 ton grote schip, dat voorzien was van een sleepinrichting, mat 66,98 x 8,23 x 2,51 meter en werd door een 600pk Bones voortgestuwd. [DB 02005832]
Het werd in 1979 verbouwd en met 12 meter verlengd.
Foto: Dieter Henken, Koblenz, 8 mei 2008. (groter formaat)


zonder
De voormalige 'Staalwijk' werd in 1982 van de sterkte afgevoerd. Inmiddels vaart het schip met een 680pk Caterpillar C32 Acert als 'Donna' voor T.J.F. Buil in Millingen.
Foto: Dieter Henken, St. Goar, 14 februari 2010.(groter formaat)


zonder
Twaalf meter extra lengte verandert het aanzien van een schip natuurlijk sterk, maar op zich bezien is het nog steeds een erg fraai schip.
Foto: Dieter Henken, St. Goar, 14 februari 2010.(groter formaat)


zonder
mvs 'Waalwijk' werd in 1903 bij Boele & Zn. te Slikkeveer als stoomvrachtschip, met twee machines van 180pk, gebouwd. In 1938 volgde de ombouw naar motorschip en kreeg het twee 300pk Kromhout motoren. Het schip mat 67,45 x 8,43 x 2,65 meter. In 1963 werd het schip van de sterkte afgevoerd en omgebouwd tot passagiersschip. Ze vaart thans (2008) onder de naam 'Lady Anne'. [DB 02007059]
Foto: Dieter Henken, Andernach,  2 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Weinig aan de 'Lady Anne' verraadt dat het eens een stoomvrachtschip geweest is. De huidige opbouw stamt deels 1963, deels uit 1978.
De stuurhut heeft in 1994 nog eens een ander uiterlijk gekregen.
Foto: Henry Platje, Koblenz, 26 mei 2010. (groter formaat)


zonder
De 'Lady Anne' heeft nog wel het oorspronkelijke achterschip en de roeren.
Foto: Dieter Henken, Andernach, 2 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Aan stuurboord langszij bij de 'Lisa Britt' vaart de Dejo-B, de voormalige Maarwijk. Het schip is omgebouwd tot cementtanker. Het oorspronkelijk 5005 cm lange schip is om onder de 50meter grens te geraken helaas 55 cm kwijt geraakt. [DB 02005212]
Foto: Dieter Henken, Oude Maas, 25 maart 2010. (groter formaat)


zonder
De in 1973 bij Bodewes te Franeker gebouwde 'Winterswijk' werd later verbouwd tot motortankschip. Het schip meet 84,7 x 9,5 x 2,89m en is 1450 ton groot.
Het vaart thans (2010) onder de naam 'Volharding 9'
voor Topiceja BV uit Zaandam. [DB 02205698]
Foto: Dieter Henken, Oude Maas, 31 oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Van de schoonheid van de oude Wijkschepen is weinig meer over gebleven, helaas.
Foto: Dieter Henken, Oude Maas, 31 oktober 2010. (groter formaat)

naar deel 2.

bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken