Alle foto's ingezonden door W. Ankersmit, Doesburg.
De werf van G. Ankersmit te Doesburg. De 'geboorteplaats' van
de Doesburgerboot. Werfbaas en personeel poseren bij een nieuw gebouwd exemplaar. (groter formaat)
Nogmaals een personeels portret. Dit maal in de werkplaats. Bij een schuitje in aanbouw. Het lijkt me geen Doesburger, maar ook geen vlet. (groter formaat)
Vier boten
klaar voor transport. Vermoedelijk een zending voor een wederverkoper. (groter formaat)
Toen de vraag naar houten boten achteruit liep, schakelde het
bedrijf over naar de bouw van stuurhutten
en ander scheepstimmerwerk. Voor de wal ligt vermoedelijk een tot motorschip verbouwde klipper. (groter formaat)
Één
van de vele projecten waar de firma aan gewerkt heeft. Een nieuwe roef en stuurhut voor
de 'Wenny' van A. Broersma uit Amsterdam. Afmetingen: 21 x 5,15 x 2,2 m 320pk MWM
[SchepenDb]
Foto: begin jaren zeventig. (groter formaat)
Twee onbekende vrachtschepen van het type kast. Zo te zien gaat het om een
nieuwe stuurhut bovenbouw. De ruiten zijn al in aluminium gevat. (groter formaat)
De schipper kijkt enigszins opgetogen naar het houtwerk van de nieuwe
stuurhut. Zoals gebruikelijk zijn de houten delen weer met paumelles
(deelbare scharnieren) aan de onderbouw bevestigd. Altijd makkelijk als
een brug net even te laag blijkt te zijn. (groter formaat)
Over lage bruggen schijnt de pleziervaart zich vaak veel minder te
bekommeren. Hier lijkt een nieuw opgebouwd motorscheepje van een
betimmering te worden voorzien. (groter formaat)
Drukte voor de kade van Ankersmit. Het zijn echter niet allemaal klanten die daar het vaarwater blokkeren. Het is augustus 1975. De schippersblokkades leggen het scheepvaartverkeer lam. (groter formaat)
Aanwezig waren ondermeer de Volharding, de Jolanda en de Lux Vera. (groter formaat)
HOOGWATER. Niet altijd waren de werkomstandigheden ideaal. Een paar laarzen konden soms onontbeerlijk blijken te zijn. (groter formaat)