top
terug


BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Waterstaatvaartuigen


en aanverwanten, deel 3



Naar menu waterstaatschepen.


rws16a
De RWS 16 werd in 1982 op de scheepswerf 'van Mill' te Hardinxveld gebouwd. Afm. 14,95 x 4,08, x 1,36m. 2x 341pk. Het vaartuig vaart voor de directie Zuid-Holland. [SchepenDB]
Foto: Dieter Henken, Dordrecht, 14 mei 2009. (groter formaat)

16b
De brede gangboorden zonder buitenrelingen vergemakkelijken het overstappen op schepen, die aangeklampt worden.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht, 14 mei 2009. (groter formaat)


20
De RWS 20 werd als P 35 in 2002 bij De Greuns in Leeuwarden gebouwd. Afmetingen 13,56 x 3,85 x 1,02 meter. Het vaartuig beschikt over twee 410 pk Lombardi scheepsdiesels. ENI-nr. 03900064. [SchepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 19 mei 2010. (groter formaat)


20
Zo te zien vaart de RWS 20 een 'dienstreisje' met passagiers.
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 19 mei 2010. (groter formaat)


rws_21
De RWS 21 werd in 1998 bij Damen Shipyard te Gorinchem als P27 voor het Korps Landelijke Politiediensten gebouwd. Het vaartuig meet 18,9 x 5,25 x 1,25m en wordt door twee MTU diesels van 605pk voortgestuwd. [SchepenDB]
In 2008 ging het vaartuig over naar Rijkswaterstaat Dordrecht. Tegenwoordig is het ondergebracht bij de Rijksrederij te Rijswijk.
Foto: Dieter Henken, De Wacht 21 februari 2010. (groter formaat)


71a
RWS 71 werd op 17 april 2009 te water gelaten en was het tweede schip uit een serie van tien. Volgens zeggen zullen alle schepen bij scheepswerf De Haas, Maassluis gebouwd worden. Zij zullen vanaf RWS 70 (17-12-2008) oplopend genummerd worden. [SchepenDB]
De vaartuigen worden eigendom van de Rijksrederij.
Foto: Dieter Henken, De Wacht 30 januari 2010. (groter formaat)


73
De RWS 73 meet net als de zusterschepen 23,95 x 5,83 x 1,4 meter. De holte bedraagt 2,95 m., de kruiphoogte 6,25m. Het vaartuig wordt voortgestuwd door twee Caterpillar C18 motoren van 878pk. [SchepenDB] De kruissnelheid bedraagt ca. 20 km/u, de maximale snelheud ca. 44 km/u. Noodstop bij volle snelheid 50m in 12 sec. en een draaicirkel van 50 meter bij 20 km/u. De RWS 73 is op 27 oktober 2009 te water gelaten en kreeg als thuishaven Werkendam.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht 26 februari 2010. (groter formaat)


74
De RWS74 tijdens de open dag van Rijkswaterstaat te Harlingen. Zie ook fotoserie.
Eelke Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


dvtg_haaften
Werkvaartuig Haaften meet 14, 5 x 3,82 x 1,1 meter.
Het scheepje wordt voortgestuwd door een DAF1160M van 320 pk en kan daarmee een snelheid van 40 km/u behalen. [SchepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 11 februari 2010. (groter formaat)


dvtg_snuitje
Ook dit blijkt een dienstvaartuig te zijn! Een Crescent 434. Afm. 4,34 x 1,72m 210 kg. 15pk Johnson 4-stroke.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010. (groter formaat)


0008
Gezien het feit dat de bootsklampen in de boot liggen, mogen we aannemen dat 'Snuitje' als bijboot bedoeld is.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 29 mei 2010.(groter formaat)


Naar menu waterstaatschepen.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken