>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



grote wagenveren


Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
Een Rotterdamse stoompont met een in hoogte verstelbaar rijdek. Bron: Schepen die voorbij gaan. (groter formaat)


zonder
Wagenveer 5, Rotterdam. De foto stamt uit 1938. In verband met de wisselende waterstanden kon het rijdek van dit wagenveer in hoogte versteld worden.
Veel meer foto's plus een mooi verhaal op het blog van Jos Telleman.
Bron: Gemeente archief Rotterdam. (groter formaat)


zonder
IJveer 12. Een beeld uit de oude tijd toen ook vierwielers over de pont moesten, de stuurhutten nog van hout waren en de voetgangers ook 'boven' mochten komen. De pontkleppen werden tot de jaren '50 met behulp van takels bediend. Er waren dus twee kleppenisten nodig. De afgebeelde pont heeft reeds een electrisch aangedreven pontklep.
Inzender: Carol de Vries, Amsterdam. (groter formaat)


zonder
Het Gemeente Vervoerbedrijf, Amsterdam had tussen ca. 1957 en 1990 een aantal van dit soort veren in dienst. Hier IJveer 20. Allen leken sterk op elkaar, maar er waren toch hier en daar kleine afwijkingen. De 20,21 en 22 kwamen rond 1957 in dienst en maten: 49,30 x 13,50 over het dek en 47,50 x 11,02 over de romp. De voortstuwing is diesel-electrisch, met aan elk uiteinde van het vaartuig een schroef. De twee generatoren werden aangedreven door twee 300 PK MAN-diesels.
Foto: Pieter Klein, ca. 1993.(groter formaat)


zonder
Een gloednieuw IJveer 22, geloof ik te kunnen lezen. [Details van dit type] Deze veren werden ingezet op drie verschillende trajecten en werden 'in de wandeling' de Tolhuispont (Buiksloterwegveer), de Tasman- of Houthavenpont (Distelwegveer) en de Valkenwegpont of later Adelaarswegveer genoemd. Met de komst van de IJ-tunnel werden de diensten met de wagenveren beperkt en werden deze ponten ingezet als voetveer. Vanaf de jaren tachtig zijn daarom de grote wagenveren langzamerhand vervangen door nieuwere types, die uitsluitend voor voetgangers en fietsers geschikt waren.
Fotograaf onbekend. Amsterdam augustus 1957.
Bron: Stadsarchief Amsterdam. cc0
(groter formaat)


zonder
Rijkspont over het Noordzeekanaal bij Hembrug.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
Het veer Schoonhoven.
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven.(groter formaat)


zonder
Het vrijvarende veer Wijk bij Duurstede. Het veer vervult, net als veel andere veerdiensten nog steeds een belangrijke functie in het regionaal verkeer.
Foto: Huddie Klein, augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Een stapje over grens, het veer 'Stadt Rudesheim'.
Foto: Jan Meppelink, 27 augustus 2005. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken